Hej alla glada proffs och amatörpulare.
Jag håller på och blir tokig snart.
Jag håller på och skall montera en ny panna och 3st ackutankar där den ena har en beradare i sig.
Satte mig och kollade runt lite på nätet för att se dom senaste/bästa rönen om hur man skulle koppla ihop dom.
Det skall jag säga, att det var inte det lättaste.
Nä, inte att koppla ihop dom utan att veta HUR man skall göra det.
På Calmarpannans hemsida står det att läsa att det varma vattnet från pannan skall föras in på framsidan av tanken.
Går man till CTC och Värmebaronen så visar dom samma sak på deras principskissar.
Om man däremot går till Effecta eller Baxi så kopplar dom in det varma vattnet upptill.

Vad är egentligen rätt, om man nu kan säga att nått är rätt?
Anledningen till att jag river mitt hår, det lilla jag nu har på skallen, det är att på tanken med vvb så finns det inget uttag på framsidan för att leda in vattnet där, det finns bara på toppen av tanken.
På dom två andra "rena" tankarna finns det både uppe på toppen och framtill.

Snälla ni, hjälp mig.

/Helge
 
Mina 2 ören.
Skillnaden med att ansluta framtill eller upptill, är att om man ansluter upptill så kan det störa skiktningen när man laddar . Men det blir ju bara ett problem om man laddar lite, så att skiktet ligger långt upp. Laddar man fullt så kommer ju skitet hamna i, eller nära, botten på tanken.
 
Jag har kopplat upptill på 3 X 1500 liter och det funkar kanon.
 
Jo, jag funderade just på det, att det skulle kunna störa skikningen att ladda från översidan, men jag kommer att köra för fullt, så jag tror inte det blir några problem.

Men sen har vi ju det där med avluftningen, hur löser man det?
Jag funderade på att ha ett rör som ligger högre än alla andra, rakt över laddomaten, och där ha en avluftning.

Det röret kommer ju att sitta samman med rören som kommer från pannan till toppen på tankarna, så det finns ju då ingen risk för att få nån ficka där luft kan hamna heller.

Vad tror ni om det?
 
Jag har min avluftning ovanför tankarna på laddröret.
Laddar från toppen men vad jag har hört så är det bättre att ladda från sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.