Hej!

Vi har en målad pergola med vildvin som klättrar på konstruktionen. Såg att färgen släppt på några ställen (främst i överkant), så jag har skrapat bort färg och tänkte slipa lite också och sedan punktförbättra målningen. Men, tänkte försöka impregnera/grundbehandla trät innan jag målar, för att bättra på livslängden på virket. Min fråga är om någon här har ett bra tips på behandling som inte tar livet av våra vildvin. Har haft träbåt i många år, och för båtar använder man ju med fördel 50/50 balsamterpentin och rå linolja för att skydda träet. Men - jag funderar på om vildvinet klarar av detta eller om jag förgiftar den stackars växten? Finns det någon annan vettig behandling som håller rötan borta men är snäll mot växten, tro?
Någon som har ett bra tips här?
 
smh
Jag tror inte att det är nån fara. Jag har impregnerat en hel del trä i trädgården med roslagsmahogny (tjära, linolja, terpentin) och aldrig märkt att det skulle göra skada på växterna. Brukar bara undvika det till sånt som jag själv ska äta...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
smh smh skrev:
Jag tror inte att det är nån fara. Jag har impregnerat en hel del trä i trädgården med roslagsmahogny (tjära, linolja, terpentin) och aldrig märkt att det skulle göra skada på växterna. Brukar bara undvika det till sånt som jag själv ska äta...
Tack! Ja, roslagsmahogny innehåller ju samma aktiva beståndsdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.