Har tänkt att bygga en lekställning till barnen. Ska vara i form av en borg och jag kommer då att använda en hel del reglar, stolpar och trallvirke.
Men vad rekomenderar ni att jag använder? Impregnerat virke eller ej? Lekställningen kommer ju även att målas så det ger väl något skydd också?

Hoppas någon kan hjälpa mig att avgöra  :)

Tack på förhand
/Thomas
 
Om några delar har kontakt med mark så "Skall" de vara impregnerade. Det kommer väl främst handla om reglar i ditt fall, vet ej om du tänkt gräva ner reglar, bygga på plintar eller ha en lös konstruktion men som tumregel kan du ha att minst de delar som är i kontakt med mark skall vara av imprgnerat virke.
I övrigt så skadar det inte med impregnering, men skall du måla det så är det enligt mig ganska onödigt.

Kan ju göra som så att du bygger allt i "vanligt" virke och träskyddsbehandlar de utsatta delarna. Då främst ovan nämnda delar och toppar på stolpar osv.

Tänk även på att eventuella flisor som man får av impregnerat virke inte är direkt hälsosamma, och när barn leker så får man lätt en flis om inte pappa vart flitig med fil och hyvel ;)

/elof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.