Vi bor sen ett år tillbaka i en villa byggd -75, vi har problem med lukt ifrån krypgrunden.

vi har impregnerad syll och har även haft asfabord skivor i blindbotten som luktade väldigt mycket, men som vi nu har rivit ut och håller på att återställa. Lukten har blivit bättre men finns fortfarande kvar.

jag har krypit runt och hackat bort bitar av syllen på flera ställen och även bytt en bit av hjärtväggssyllen. Men när jag tar upp bitarna som jag har lagt i påsar och luktar ute i friska luften så luktar dom ingenting. Jag har även droppat i lite vatten i påsarna och mickrat för att få dom fuktiga, men fortfarande ingen lukt därifrån.

Vad jag har läst så verkar lukten från syll vara väldigt stark, eller har jag fel?

någon med erfarenhet kring det här? Vi har även installerat en avfuktare som hjälpt en del med.
 
Hur har ni säkerställt att soft enbart kommer från grunden ? Vad har ni för material i väggar och tak?
 
Är marken i krypgrunden plastad och utan organiskt material? Även markdoft kan sätta sig i porösa material som asfaboard och isolering, speciellt om det pågår förmultning .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har ni säkerställt att soft enbart kommer från grunden ? Vad har ni för material i väggar och tak?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har ni säkerställt att soft enbart kommer från grunden ? Vad har ni för material i väggar och tak?

Jag är ganska säker på att det kommer från grunden, asfaborden luktade lika och tycker det luktar lika ifrån utblåset från avfuktaren

väggarna är spånskivor, masonit, panel
Taket är av eternit
 
zarkov zarkov skrev:
Är marken i krypgrunden plastad och utan organiskt material? Även markdoft kan sätta sig i porösa material som asfaboard och isolering, speciellt om det pågår förmultning .
ja den är plastad, har suttit läkt i blindbotten som också var impregnerad men den är borttagen. Har inte upptäckt någon som ser ut att förmultna
 
Spånskivor drar åt sig lukt. Har ni plast i väggarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spånskivor drar åt sig lukt. Har ni plast i väggarna ?
nej ingen plast i väggarna, men plasmattor finns kvar under golven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.