Hej

Har ett 70-talshus med en skorsten i tegel som börjar se lite risig ut.
Åt främst ett väderstreck ser den rätt påväxt ut (typ lav, mossa, alg) och det finns några frostsprängningar på några tegelstenar.
Rökkanalerna går tid den sedan länge borttagna oljepannan, samt till en öppen spis som inte eldas i mer än en handfull gånger om året.
Jag gissar således att påväxt och frostsprängning hänger samman med att den inte torkar ut som den brukat, och när det sedan blir riktigt kallt så blir den genomfrusen med inneboende fukt.

Så, finns den något transparent medel jag kan ”måla” skorstenen med (efter att jag tvättat bort påväxten) som gör att den inte suger åt sig fukt, och därigenom slipper frostsprängningar även om jag inte eldar något?

/C
 
C Costanza skrev:
Hej

Har ett 70-talshus med en skorsten i tegel som börjar se lite risig ut.
Åt främst ett väderstreck ser den rätt påväxt ut (typ lav, mossa, alg) och det finns några frostsprängningar på några tegelstenar.
Rökkanalerna går tid den sedan länge borttagna oljepannan, samt till en öppen spis som inte eldas i mer än en handfull gånger om året.
Jag gissar således att påväxt och frostsprängning hänger samman med att den inte torkar ut som den brukat, och när det sedan blir riktigt kallt så blir den genomfrusen med inneboende fukt.

Så, finns den något transparent medel jag kan ”måla” skorstenen med (efter att jag tvättat bort påväxten) som gör att den inte suger åt sig fukt, och därigenom slipper frostsprängningar även om jag inte eldar något?

/C
Byt dom trasiga stenarna, putsa upp skorstenen och sen måla, alt ta dit plåtis som klär in den.
 
S
F Fjonken skrev:
Byt dom trasiga stenarna, putsa upp skorstenen och sen måla, alt ta dit plåtis som klär in den.
Varför i hela friden byta ut, putsa upp och måla, om du ändå ska göra en huv?

Snacka om att jobba i onödan. Antingen eller liksom.

Trådis. Ja det går att ta genvägar och göra om det jobbet vartannat år, eller så gör du en huv och glömmer den för resten av livet.
 
S Sernando skrev:
Varför i hela friden byta ut, putsa upp och måla, om du ändå ska göra en huv?

Snacka om att jobba i onödan. Antingen eller liksom.

Trådis. Ja det går att ta genvägar och göra om det jobbet vartannat år, eller så gör du en huv och glömmer den för resten av livet.
Missade du att jag skrev alt ta dit en plåtis,
 
Tack för svar.
Ja, att klä in den är såklart ett alternativ som jag funderat på, men tänker mig kanske att det är något jag gör i samband med att jag byter takpannor någon gång framöver.
Var annars främst ute efter tips på produkter för ändamålet, helst från någon som gjort liknande (om någon sådan nu skulle trilla på den här tråden).

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.