T
Hej,
Jag håller på med min (kontinuerliga) fasadrenovering och har nu kommit till södersidan.
Efter skrapning noterar jag att vissa brädor (liggande dubbelfasad panel med spont) har fått en del stryk och jag får kämpa med skrapan för att komma till friskt trä.
Vad kan man applicera innan den nya grundfärgen åker på, iaf på de mest slitna områdena?
Som gammal träbåtsägare använde vi intertox och liknande på båtar förr men vad kan man köra med nuförtiden?
Det är inte helt renskrapade brädor, bara där det är lös fäg eller annat problem.
Målar med Alcro alkyd-oljefärg.
Så - vad kan jag applicera innan grundfärgen?
 
Inte värt besväret i mitt tycke att tillföra någon kemikalie som ska fungera förebyggande. För att få penetrering in i träet måste ämnet vara vattenlösligt. Utan tryckimpregnering kommer man bara få penetrans in i ytträet, och efter npt års utsatthet för väder och vind lär det ha lakats ur igen.

Medlet du nämner innehöll visst, pentaklorfenol. Fenoler är volatila och cancerogena och inget man vill handskas med. Vi använder fenol på jobbet och det luktar starkt på långt håll så varje gång man känner den vet man att man har cancer i näsan :)

Utan att veta om det har effekt eller ej så kanske man kunde sträcka sig till att mätta brädorna med etylenglykol. Ställ brädorna med ändträet i en balja med etylenglykol i något dygn, gärna mot en solbelyst vägg. Och ställ dem sen i träolja. Då har man sänkt vattenhalten så mycket som det rimligen går.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.