Jag har hyvlat ner 45x220 impregnerat virke till 28mm. Kan jag lita på att impregneringen är ok även om det inte är grönt överallt?

Kan man lämna in virket någonstans för att få det ny-impregnerat?

Det skall sitta i anslutning till Pool.

Bor i Göteborg, finns det någon som håller på med sådant i denna trakten? :)
 
Helt galet.
De är väl genom tryckta vad jag förstått.
 
Vad är det som är galet? 🤔

Ja, det ska väl vara det… men, det är ju inte grönt längre in i virket. Så jag vet inte hur mycket man kan lita på det?
 
Impregnering är inte magiskt. Kör på! Du ska väl inte ha virket i blöt året om.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Då skulle man ju behöva impregnera varenda kapning man gör.
 
Det är bara de yttersta millimetrarna som är impregnerade. Du kan betrakta ditt virke som oimpregnerat. Men kör på i alla fall.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara de yttersta millimetrarna som är impregnerade. Du kan betrakta ditt virke som oimpregnerat. Men kör på i alla fall.
Det är så alltså? Och du tror inte man kan få tag på någon som kan impregnera det åt en? Var impregnerar dom virket i vanliga fall?
 
Karrock
Nja, I klassnignen NTR A och AB ska väl splinten genomimpregneras, och kärnveden håller bra av sig själv. Kör på bara, Det går ju dra ett varv extra med ytbehandligen.

Nyfiken på varför dock, är det bara en ram som ska passa med poolen?
 
Jag har hyvlat och limmat ihop 2st 45x220 så den blev 440mm bred istället. Detta för att kunna figursåga en överliggare som är bågformad och då behövde jag bredare plank än 220. Denna behöver sedan vara 28mm tjock som övrig trall runt poolen så därför har jag hyvlat ner den.
 
Långt trästycke med spår, arbetsbänk i bakgrunden, verkstadsmiljö, suddig, nyligen bearbetat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långt träbräde i snickeri, med tydlig ådring, placerat på ett arbetsbord omgivet av verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Fint hyvlat! Du har ju tillgång till maskiner ser jag.

Det är kärnveden som inte är grön på bilden. Den är så pass naturligt impregnerad att inget impregneringsmedel tränger in.

Att jacka ur reglarna under med 45-28=17mm var inget alternativ?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag har hyvlat och limmat ihop 2st 45x220 så den blev 440mm bred istället. Detta för att kunna figursåga en överliggare som är bågformad och då behövde jag bredare plank än 220. Denna behöver sedan vara 28mm tjock som övrig trall runt poolen så därför har jag hyvlat ner den.
Vad gör du med hyvelspånet?
 
Jag antar att du vill få det att passa med gammal 28mm trall men hade det inte varit enklare att sänka stommen på nybygget med 17mm och köra 45x220 som lock utan att hyvla ner dom?
 
F Finndjävel skrev:
Jag antar att du vill få det att passa med gammal 28mm trall men hade det inte varit enklare att sänka stommen på nybygget med 17mm och köra 45x220 som lock utan att hyvla ner dom?
Nej
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gör du med hyvelspånet?
Slänger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.