Får imma på insidan av mina kopplade två-glasfönster vid - 20 å lägre.
Hur pass alarmerande är det? Att ventilationen bör förbättras vet jag men finns det även andra anledningar till att detta uppstår vid kallt väder ex dåliga fönster, vad kan man då göra åt det förutom att byta förståss.
Souterränghus med självdrag och kopplade två-glasfönster, vattenburet med bergvärme.
 
När dimman syns först när det är -20 så är det inte helt dåliga fönster du har i alla fall :). Ventilation är ej hellt tokig heller för annars skulle du få imma också vid varmare väder. Det finns många olika sortens kopplade fönster och visa är sämre än andra . Avstånd mellan rutor skall helst vara mindre än 3cm så presterar dom bäst som 2 glasmodell.
Är fönster friska i övrigt så är det ingen idee att byta dom idag, tycker jag.
Det blir ingen stor ekonomisk vinst.
Ett sätt att förbättra isoleringsvärdet i ett 2 glasfönster är att bytta inre glas mot en isoleringskasset ( 2 glas-kasset). Mindre ingrepp och billigare.
Hoppas du får svar från någon som har gjort det.
gaia
 
Det är ju ganska enkelt att räkna ut när din inomhusluft kondenserar mot kalla ytor, tex fönster. Om du får imma vid -20C så skulle jag inte oroa mig det minsta. Det hela beror säkert på om någon nyss duschat, om ni torkar tvätt, mm.
 
Det är dock inte enbart vid sådanna tillfällen som det bildas imma och is utan även om vi har besök och antalet personer ökar. = otillräcklig ventilation??
 
skribi skrev:
Det är dock inte enbart vid sådanna tillfällen som det bildas imma och is utan även om vi har besök och antalet personer ökar. = otillräcklig ventilation??
Många personer som hela tiden andas ut fuktig luft ger även det imma om temp skillnaden är tillräckligt stor. Inget att oroa sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.