imma på utsidan får vi vissa kvällar nu sen vi bytte alla våra fönster i huset som för övrigt är ett timmerhus från 1800talet. Hur blir vi av med detta (om det går). Eller är det inget att bry sig om...
 
Imma på utsidan visar bara att dina fönster har en god värmeisolering.

Anledningen till att du får imma på utsidan beror nämligen på att fukten i uteluften kondenserar på den kallare glasytan. Fenomenet brukar inträffa när temperaturen ute stiger snabbt (ofta i kombination med ökad luftfuktighet). Hade fönstren varit sämre isolerade hade de varit varmare på utsidan och du hade sluppit imman (kondensen).

Jag upplever samma fenomen som dig, men jag bryr mig inte. Det försvinner efter ett tag och det uppstår bara ibland. Jag kan nästan tycka att det är roligt när imman uppträder eftersom jag då vet att fönstren fortfarande isolerar som de skall. För mig inträffar det dock oftast på morgonsidan främst under höst och vinter. På vintern kan det dock ta lite längre tid innan det försvinner eftersom kondensen fryser och det bildas frost (ungefär som på bilens fönster).

Imma på insidan av fönstren, eller ännu värre: mellan rutorna, är dock inte bra.
 
Redigerat:
ok..då är allt i sin ordning då :)
 
Japp!
 
Får man skrapa is på rutorna på vintern nu då? :D
 
Jag gjorde faktiskt det första gången det hände på sovrumsfönstret. Men jag kände mig jävligt fånig. :D

Till mitt försvar kan jag säga att jag inte visste hur länge det skulle sitta kvar så jag fick lite panik...

(Det tinar bort efter några timmar)
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Har själv två fönster i källaren där det kondenserar som f*n emellan glasen och en tydlig röta/påväxt syns i innerbågen. Till saken hör att förre ägaren passade på att inreda källaren och i den vevan såg till att bygga in fönstrena så att de varken kan öppnas eller tas ut. Något störigt och betydligt tråkigare än att ha för bra isolering :)
 
öringen skrev:
imma på utsidan får vi vissa kvällar nu sen vi bytte alla våra fönster i huset som för övrigt är ett timmerhus från 1800talet. Hur blir vi av med detta (om det går). Eller är det inget att bry sig om...
Det försvinner av sig själv på morgonen när utetempen går upp och luftfuktigheten minskar.

Som andra har skrivit: Det visar att fönstren är välisolerade.

Och som bonus får du automatiskt insynsskydd när du vinglar ut till badrummet på morgonen :)
 
motives skrev:
Har själv två fönster i källaren där det kondenserar som f*n emellan glasen och en tydlig röta/påväxt syns i innerbågen. Till saken hör att förre ägaren passade på att inreda källaren och i den vevan såg till att bygga in fönstrena så att de varken kan öppnas eller tas ut. Något störigt och betydligt tråkigare än att ha för bra isolering :)
Har du kondens mellan glasen (och "vanliga" kopplade bågar) har du dålig isolering mellan karm och innerbåge och/eller för tätt mellan inner- och ytterbåge. Fast är de inbyggda är det ju svårt att göra något åt :)
 
  • Gilla
Emil Martinsson
  • Laddar…
Ja, det får bli ett projekt till våren. Med tanke på de 500 lagren oljefärg fönstret är målat med betraktar jag just nu det utrymmet emellan som ett eget ekosystem :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.