Jag har olika tänkta lösningar:

  • Tygstycken på nederkant fönster m liten datafläkt/el värme under, samt avliva alla krukväxter.

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    8
Hej
Bor i ett hus byggt 2010. Huset är typ byggt som en blandning mellan fritidshus och åretruntboende. Väldigt tätt o välisolerat, luftvärmepump vardagsrum o källare, samt braskamin men endast ventilation via mekanisk frånluft (paxfläkt wc o dusch) samt köksfläkt. (Felbyggt enl min mening, men men)
Vintertid blir det så mkt imma på insida fönsterna att det rinner, m mögel som resultat o uppfuktade fönsterbrädor. Värst blir det m stängd sovrumsdörr o neddragen rullgardin.
Synpunkter eller kommentar på detta?
 
  • Gröna växtdelar, fönsterruta med kondens, smutsig fönsterbräda, döda bladväxter nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sol genom imfönster, vattendroppar på insidan, träden utsuddade i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ja, ventilationen behöver ju fixas! Har du ingen friskluft in i huset?
 
Jag misstänker att det s k undertrycket skapat av paxfläktarna är tänkta dra in luft genom fönsternas spaltventiler, men det fungerar sådär (eller inte alls).
 
J Jebus skrev:
Jag misstänker att det s k undertrycket skapat av paxfläktarna är tänkta dra in luft genom fönsternas spaltventiler, men det fungerar sådär (eller inte alls).
Så kan det vara. Typen av fläkt klara Inge större tryckfall och det måste därför vara rejäla öppningar för ny luft att komma in.
Det kan hjälpa till att ta bort tätningslisten i överkant fönster.
 
  • Gilla
Jebus och 1 till
  • Laddar…
J Jebus skrev:
Hej
Bor i ett hus byggt 2010. Huset är typ byggt som en blandning mellan fritidshus och åretruntboende. Väldigt tätt o välisolerat, luftvärmepump vardagsrum o källare, samt braskamin men endast ventilation via mekanisk frånluft (paxfläkt wc o dusch) samt köksfläkt. (Felbyggt enl min mening, men men)
Vintertid blir det så mkt imma på insida fönsterna att det rinner, m mögel som resultat o uppfuktade fönsterbrädor. Värst blir det m stängd sovrumsdörr o neddragen rullgardin.
Synpunkter eller kommentar på detta?
Hur stor boyta har du i huset?
 
Huset är (på pappret) 70 kvm boarea + 70 kvm biarea. Mäklarens uppgifter när vi köpte: ”100 kvm”. (Är garage/”man cave” bo- eller bi-area?;)
Om jag nu ska installera ftx system behövs minst 24,5 l/s enl BBR (0,35 l/s x 70).
 
Det beror lite på hur utrymmet används, antar att det är utrymme i källaren som är garage/man cave.
Är det rå källare där bilen förvaras och tvättstuga behövs inte mkt ventilation, är det inrett med biorum och kontor bör man räkna med det i boytan.

Oavsett så kommer man inte långt med ett par paxfläktar i den typen av hus, i verkligheten kan man kräma ur runt 10 l/s på varje om dom går på full fart, bara har en kort kanal genom väggen och inte för tätt galler på utsidan.
Ofta är dom inställda på grundflöde och forcering på ljus/fukt och då går den större delen av dagen på kanske 5 l/s
 
  • Gilla
Jebus
  • Laddar…
Det blir till att påbörja projektering för installation av FTX system på kattvinden. Den djungeln är jag inte särskilt bekant med. Fortsättning följer… (Nån som har tips på oberoende person som kan göra sådan bedömning? Jag tänkte nog kolla hos försäkringsbolaget)
 
Försäkringsbolag varför? Dom är säljare i en helt annan bransch.
 
J Jebus skrev:
Det blir till att påbörja projektering för installation av FTX system på kattvinden. Den djungeln är jag inte särskilt bekant med. Fortsättning följer… (Nån som har tips på oberoende person som kan göra sådan bedömning? Jag tänkte nog kolla hos försäkringsbolaget)
SBAB har en tjänst för de som ut bolån hos dom. ”Renoveringshjälpen”. Provat ringa dom en gång och de var helt klart hjälpsamma. Har du en annan bank kanske de har något liknande? Är ändå lite logiskt att banken bryr sig om huset :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.