Hej

Jag har imma ungefär 20 cm upp på fönsterna nu när det börjar bli kallt.
Har ungefär 20-22 grader i huset med självdrag samt 3 ventiler, 1-plans hus.

Varför Även i de rummen med ventiler, huset är på runt 150 kvm.
har 2 luftsfönster 2 glasade nya
 
Vi lider av samma problem, så det ska bli spännade att följa trådens utveckling.
Har du någon mätare, så du kan mäta luftfuktigheten inne?
Har du någon form av mekanisk frånluft? Köksfläkt, badrum, tvättstuga?
Har du enrörs- eller tvårörssystem till radiatorerna?
 
Jag har ingen luft mätare, men jag har fläktar i badrumen och köksfläkt.
mina element är den vanliga typen halvplata enrörs.
 
Jag skaffade en fuktmätare från Clas Ohlson för att få grepp över hur hög luftfuktighet vi faktiskt har. Ikväll anger den 56% relativ fuktighet.

Vi har också enrörssystem, med en u-anslutning i mitten under radiatorn.
Tyvärr så upplever jag att våra radiatorer är aningen underdimensionerade med hänvisning till husets begränsade isolering och tvåglas-fönster.

Vid en altandörr i sovrummet har jag tvingats montera en extra elradiator.

Jag är inne på att försöka testa med att montera någon form av fläkt, typ datorfläkt under den profilerade fönsterbrädan för att se om det på så sätt går att öka luftcirkulationen mot fönstrets nederkant. Har du profilerade fönsterbrädor?
 
Ja det har jag, Jag har en teori om att hus med torpargrund och självdrag, är i dag för
täta, när man lägger in plastmator, lamminatgolv, etc . Så var det ju inte förr, för
det var ju mer öppna golv typ råspont o grönsåpa.

Det hade ju varit trevligt om nån som har haft sama problem kunde kommentera detta
innlägg. ::)
 
Bara FYI: Då vi byggde, men fönstren i liv så var det ingen hejd på olyckskorparna. Vi skulle få imma och annat elände.

Vi har 220mm inre smyg, vattenburen golvvärme och FTX-ventilation. Håller ca 20 grader inomhus. Just nu är det ca 45% RH inne. Vi har bott här i 1,5 år och aldrig haft imma på något annat fönster än i badrummet, just efter att två vuxna duschat.

Fönstren är 1+2, kopplade.
 
GoForIt skrev:
Ikväll anger den 56% relativ fuktighet.
56% är rätt högt på "vintern" så se till att öka ventilationen i hustet så du blir av med fukten, när fukten försvinner så slipper du imman.
Att bara angripa imman i sig (värme/fläktar som vispar runt) är bara att "bota symtomen" utan att fixa problemet (för hög luftfuktighet inne).
 
Stämmer. Vi har ca 20% som lägst på vintern och 50-60 då det är som fuktigast på hösten.
 
FrittDrag skrev:
[quote author=GoForIt link=1132225546/0#3 date=1132254532]Ikväll anger den 56% relativ fuktighet.
56% är rätt högt på "vintern" så se till att öka ventilationen i hustet så du blir av med fukten, när fukten försvinner så slipper du imman.
Att bara angripa imman i sig (värme/fläktar som vispar runt) är bara att "bota symtomen" utan att fixa problemet (för hög luftfuktighet inne).
[/quote]
Fuktigheten sjunker. Var nere under 50% igår. Det är tydligt att nu när det blir kallare, och man har mer värme på så sjunker den.
Jag tycker inte att fuktigheten inne sjunker särskilt mycket om man enbart ökar tillflödet av luft utifrån när luften är mycket fuktig ute också. Som den kan vara periodvis under exempelvis hösten.
 
Vid imma är det första man är kolla att det inte är tätt mellan fönsterbågarna , sen bör man se till att det finns tätlist mellan båge och karm (om du vill skippa tätlist för att få in luft, gör det i överkant).
 
Dvs det skall vara tätt inifrån, men litet drag utifrån, mellan rutorna.
 
Om du har imma på insidan av fönstrena har du definitivt problem med din ventilation.
Vad är det för ventiler du pratar om, tilluft?
Jag bor själv i ett äldre hus (1924) med kopplade tvåglasfönster.
Vi hade också bara självdrag ibörjan och dåligt med tilluftsventiler.
Vi satte ganska snart in två Pax fläkar i resp. i toa/badrum.
Vi kunde då också få en uppfattning om hur bra vårat självdrag var genom att titta på fläkten när den inte var igång. På vintern noterade vi att det oftast var väldigt bra självdrag då fläkten frisnurrrade friskt. På sommaren stod den oftast still.
Vi har dock aldrig haft problem med imma på insidan av fönstrena, däremot imellan.
Nu har jag införskaffat en Pax fläkt till badrummet på ovanvåningen som ständig går på lågvarv, när man duschar/badar går den dock upp på fullvarv.
Jag har tätat den inre rutan mot karmen ordentligt och satt en liten distans mellan ytter och innerruta. Nu är imman helt borta.
I sovrum och kök har jag satt in 80mm Pax ventiler med mekanisk termostat (stänger ventilerna helt vid ca -10).
Vi är jättenöjda med resultatet. Tillsammans med vattenburen värme med bra termostater tycker jag vi har fått ett väldigt bra inneklimat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.