Vilket rör ät lämligast att använda från fläktens anslutningsstos i innertaket (runt 150mm) upp igenom kallvinden och ut via skorstenshuven. Nu sitter en gammal fyrkantig eternitkanal som ska bort. Tänkte använda 160mm spiro men hur kopplar jag ihop den mjuka slangen från fläklten med 160mm spiro (mjuka slangen är ju 150mm)? Vore toppen med ett snabbt svar från någon då jag tänker göra jobbet idag.

Den mjuka slangen brukar gå att tänja ut. Annars får du skaffa en övergång 150-160. ;)

Det finns ju plåtar som man skuvar på insidan av ett skåp eller liknande med en "rörmuff" på som slangen passar. Sedan finns det liknande plåtar som spiron passar på, som man kan sätta på andra sidan skåpsväggen.

Tänk på att det finns en del brandskyddskrav för imkanaler. Det skall vara brandisolering runt dem. kravet är att det skall kunna brinna inne i kanalen i 15 minuter utan att det sprider sig ut ur kanalen. Det anses uppfyllt om man har 30mm stenull runt kanalen (glasull duger inte). Någon annan här påstod också att kravet kan vara hårdare än så på vissa platser i landet, det handlar om hur lång tid brandkåren behöver för att ta sig fram.

Måste man ha 30 mm värmematta + 30mm luft i själva genomföringen av tak/golv?
Måste hela spiroröret isoleras eller räcker det med där de finns genomföringar

Ska alltså göra i ordning detta.
ca 2 meter imkanal från köksfläkt med utgång i yttertaket. Vad jag menar är alltså. Måste hela röret isoleras med 30 mm värmematta och ytterligare 30 mm luft ( fritt utrymme). Hur gör man då i genomföring av ex yttertaket? Är de bara ventilationshuven som stabiliserar spiroröret?
Eller kan man "bygga in spiroröret med exvis sån där mineritskiva?
Själva genomföringen i takpanelen i själva köket tillåter ju inte heller 60 mm ytterligare radie . Då måste man ju sätta dit någon plåtstos eller liknande. Det brukar det väl inte vara.

• 2005_1104familjebilder0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2005_1104familjebilder0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.