Vi planerar att flytta på köket och det innebär att vi vill sätta en imkanal till köksfläkten på yttervägg.

Jag har läst en del om det i forumet och då och då nämner några att det inte får störa grannar med matos.

Finns det några tydliga regler om avstånd från grannens hus som ska gälla här?

Det är ca 20-30 meter till grannens hus. Kommer de påverkas?
Någon som har erfarenhet av detta?

Har frågat kommunen om jag behöver göra någon bygganmälan och fått svaret att det inte behövs då det är så litet ingrepp på fasaden.
 
Byggahuselin Byggahuselin skrev:
Vi planerar att flytta på köket och det innebär att vi vill sätta en imkanal till köksfläkten på yttervägg.

Jag har läst en del om det i forumet och då och då nämner några att det inte får störa grannar med matos.

Finns det några tydliga regler om avstånd från grannens hus som ska gälla här?

Det är ca 20-30 meter till grannens hus. Kommer de påverkas?
Någon som har erfarenhet av detta?

Har frågat kommunen om jag behöver göra någon bygganmälan och fått svaret att det inte behövs då det är så litet ingrepp på fasaden.
Nä, detta gäller om man bor i samma huskropp, grannen har tilluftventiler några meter bort i samma vägg och liknande.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Är det lång sträcka om du skulle dra och koppla på nuvarande im-kanal?
 
F Filipbs skrev:
Är det lång sträcka om du skulle dra och koppla på nuvarande im-kanal?
Ja jag skulle behöva dra den runt halva rummet tyvärr.
 
Det finns en hel del regler kopplat till brand om du ska ha imkanal genom yttervägg. Läs på innan du börjar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Byggahuselin Byggahuselin skrev:
Vi planerar att flytta på köket och det innebär att vi vill sätta en imkanal till köksfläkten på yttervägg.

Jag har läst en del om det i forumet och då och då nämner några att det inte får störa grannar med matos.

Finns det några tydliga regler om avstånd från grannens hus som ska gälla här?

Det är ca 20-30 meter till grannens hus. Kommer de påverkas?
Någon som har erfarenhet av detta?

Har frågat kommunen om jag behöver göra någon bygganmälan och fått svaret att det inte behövs då det är så litet ingrepp på fasaden.
Avstånd är inget problem. Vad finns för typ av fasad och hur långt till takutsprång kan påverka brandregler.
 
J Johan456 skrev:
Det finns en hel del regler kopplat till brand om du ska ha imkanal genom yttervägg. Läs på innan du börjar.
Har förstått att det inte är helt lätt och att det finns lite olika lösningar. Har du kunskap och något tips att tänka på är jag tacksam om du orkar ta dig tid att lista några 🙂🙏.

Helst vill jag inte sätta en stor plåtklädsel på fasaden (som är träpanel). Har förstått det som att man kan ha ett brandspjäll/skydd i ”röret” för att undvika det.

Men har precis börjat läsa om det så har mycket att kolla upp innan jag startar. Tacksam för alla tips jag kan få.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ring till sotaren och kolla men typiskt så krävs brandspjäll, sedvanlig brandisolering runt röret och sen beror resten på avstånd till takfot.
 
  • Gilla
Byggahuselin
  • Laddar…
Byggahuselin Byggahuselin skrev:
Ja jag skulle behöva dra den runt halva rummet tyvärr.
Vind som du kan dra på?
Jag själv har varit i dina tankar, dra nytt genom taket, ytterfasad m.m. Efter diskussion med sotare så drog jag till gamla im. Nya sträckan är ca 6m med tot 3st 90 böjar. Enligt sotarn minimal förlust och ja nu när den är på plats är jag nöjd att kopplat på gamla. Bra flås tog 160 spiro.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avstånd är inget problem. Vad finns för typ av fasad och hur långt till takutsprång kan påverka brandregler.
Fasaden är träpanel. Takutsprånget är något jag oroar mig lite för att det kommer för nära. Har du någon kunskap kring avstånd att dela med dig av? Är ex 0,5 m för nära?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ring till sotaren och kolla men typiskt så krävs brandspjäll, sedvanlig brandisolering runt röret och sen beror resten på avstånd till takfot.
Tack! Ska ringa sotaren för råd. Avstånd till takfot kan ev bli så kort som 0,5 m. Är det genomförbart tror du? Någon erfarenhet om det kan ställa till problem?

Även om ja får råd från sotaren är det bra att ha så mycket input som möjligt inför det 👍
 
Olika sotare kan ha lite olika synpunkter, men principen är ju att smältsäkringen i brandspjället stänger.
 
  • Gilla
Byggahuselin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.