Hej!
Jag ska installera en imkanal från min köksfläkt, Det är i en liten sommarstuga där det är lågt i tak och ingen vind. Kanalen går igenom ca 30 cm av isolering och en luftspalt. taket är besklätt med tegel. Ska man ha någon isolering runt röret. Har fått lite olika bud om detta. Jag kommer att dra röret och sätta rensluckor i böjarna för jag måste gå lite till vänster och ut lite från väggen för att inte komma nära den övre delen av huset. Måste man ha ha en en huv på taket eller kan man gå med ett spirorör och sätta en kineshatt på toppen? Om detta går så undrar jag hur långt röret måste vara. Ska lägga om taket med plåt inom några år. Man får lite olika bud när man går till dom större företagen som säljer byggmaterial.
 
Där är ju li0te saker att tänka på. Det handlar om brandsäkerhet.

I normalfallet så skall kanalen vara brandisolerad i hela sin längd utanför köket, dvs- även i genomföringen i inner och yttertak. Brandisoleringen är i normalfallet 30mm stenulll (glasull duger inte). Det finns sådana isolerstrumpor att köpa färdiga med metallnät runt. Den isolertjockleken ger 15 minuters brandskydd, tanken är att brandkåren skall vara på plats och släcka en ev. brand i röret inom den tiden.

På platser där utryckningstiden anses vara längre kan man tvingas öka isoleringen.

Brandskyddet påverkar även placeringen på taket om du har en vägg till annan byggnadsdel där.Du skall ha en viss frigång från väggen, vet inte hur mycket, men troligen en eller två meter. Tänk en flamma som underhålls av fläktens luftström, och att den skall kunna brinna ur mynningen på röret i 15 minuter utan att något annat börjar brinna.


Kolla med det lokala sotarföretaget, de bör ha koll på reglerna.

Tror att du kan ha en kineshatt på toppen, men du behöver någon form av plåtbeslag som håller röret borta från brännbart material vid genomföringen i taket.
 
Hej!
Tack så mycket för ett snabbt svar. Försökte att ringa min sotare idag, men det var ju dagen innan midsommar så det gick inte att få tag i någon där. Provar igen på måndag.
 
Smart är att rådfråga sotaren innan du bygger eftersom det är han som ska godkänna kanalen. Bäst att han får säga sitt på ett tidigt stadie så slipper du en eventuell ombyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.