Jag kommer att behöva dra min imkanal från köksfläkten ut genom ytterväggen. Har pratat med min lokala sotare och har fått en rekommendation av honom på hur jag bör göra. Det jag ser som problem är att jag helst bör ha skydd 1 meter uppåt och 25 cm åt sidorna och nedåt vid utloppet på fasaden (plåt, mineritskiva el. liknande). Däremot fick jag väl intrycket att han garderade sig i sin rekommendation till mig.

Det jag skulle vilja ha feedback på är om nån har gjort något liknande och hur ni gick tillväga samt vilka kommentarer ni fått av er sotare?

Har sett några gamla trådar i samma ämne men ingen nyare. Finns det så hänvisa mig gärna till den.
 
Vissa hävdar att takfoten och annat i närheten möglar sönder av all fuktig luft, andra säger att det är ingen fara.

Kolla så att du inte har grannarna för nära så du blåser ut doften av långkokat får i kål på deras uteplats.

Det lär ska finnas någon sorts låda som man sätter på fasaden där kanalen mynnar. Den ska göra att man inte behöver klä halva huset i minerit.
 
Tack för dina synpunkter.

Takfoten är jag inte så orolig för, det är ganska långt avstånt till den. Grannarna är på behörigt avstånd så jag kan grädda kolpudding utan problem.

Problemet är väl snarare det sista du skriver, att man bör ha skydd, typ minerit på fasaden. Jag ska kolla vilka typer av utlopp som fins och om nån känner till lådan du nämner.

Någon annan som har någon ide?
 
Det finns brandspjäll som påstås minska kravet på brandskydd av fasaden. Men jag har hört lite olika uppgifter om huruvda de verkligen är godkända för imkanaler. Principen är ett spjäll med något expanderar av värme så att det sätter igen kanalen vid brand.

Finns som sagt lite olika uppgifter om giltighet, så du bör nog kolla med sotaren.

Sedan så finns det ju ett annat problem, och det är att hindra skador på fasaden av fett från utblåset.
 
Någon mer som har sin imkanal dragen genom en yttervägg? Jag tar tacksamt emot folks lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.