Jag tänkte köpa en köksfläkt på Ikea. De säljer även en flexslang som har en maxlängd på 3 meter. Funderar på om det går bra att dra den från fläkten upp genom skåpet och sen låta den gå ovanför väggskåpen 2 meter till en ventil i väggen.
Är det okej att ha det så? Tar gärna emot synpunkter.
 
Det är INTE populärt hos sotarna kan jag då tala om...

Men visst går det att göra så.

Rekommenderar ett spirorör från ventilen i väggen bort till fläktskåpet och sen en 90 graders böj där och ner i skåpet.
Sen ansluta med flexslang den lilla biten ner till fläkten.
 
Okej, men vad jag förstår så behöver inte imkanaler sotas längre?

Om jag drar ett spirorör från vägg fram till fläktskåpet, kan det röret ligga fritt och t ex målas vitt eller måste det vara nån typ av isolering runt det?

Väggen är bara 12 cm tjock.
 
Det enda jag vet är att det inte sotas automatiskt längre utan man får själv se till så det görs och hur de kraven är vet jag inte riktigt faktiskt.

Det kan ligga fritt inne i köket men det är ju betydligt snyggare om du sätter takanslutning över skåpen och döljer det med och då behöver du ju inte måla det.
 
Vill hålla det enkelt och det verkar lite besvärligt om röret måste brandisoleras med 30mm isolering som jag läst att man ska ha.
 
Hej, Jag bor i hässelby och sotaren i vårt distrikt sa att jag inte behövde ha någon brandisolering. Men det gällde om man bor villa då villan är en brandcell. Innan kontaktvärmen lyckas få eld på andra saker så borde det brinna ejält på andra ställen var hans kommentar.

/Sture
 
Det behöver nog int brndisoleras på den sträcka som går I köket, vilket det handlar om i den här tråden. Men det låter väldigt märkligt att det inte skulel behöva brandisoleras överhuvudtaget.

Scenariot när dte gäller just en imkanal är att du får eld i en stekpanna eller liknande på spisen, elden spreidersig upp i fläkten och upp i fläktkanalen. Då blir dte som en blåslampa i fläktkanalen när fettet brinner och understöds av luftströmmen från fläkten. Brandisoleringskravet är att inga byggnadsdelar som är i kontakt med luftkanalen skall antändas inom 15 minuter. Troligen behövs det bara någon minut innan virke som ligger i kontakt med kanalen skall antändas om det inte är brandisolerat.

Att gränsen är satt till just 15 minuter beror på att det är den den tid det antas ta innan brandkåren är på plats och hunnit få upp en slang till taket och släcka imkanalen. På platser med längre utryckningstid fför brandkåren kan kravet på isolering vara hårdare.
 
Förlåt att jag var otydlig. Sträckan genom överskåpen behövde ingen insolering. Kanalen upp på taket behövde isolering.
Sotarens motivering var att med dagens effektiva fettfilter i fläktarna så kommer det inte upp så mycket fett i kanalerna. Sedan kunde jag ju om jag ville lägga lite gips runt kanalen om jag ville.
 
Har inte kommit till skott än då det var så kallt i vinter och jag inte ville göra hål i väggen då.
Har en tunn yttervägg som består av ytterpanel, vindpapp, 50 mm regel och isolering, råspont, spånskiva.
Det är lite tajt vid ytterväggen ovanför köksskåpen där spirot ska ligga så jag får inte plats med en väggstos. Om hålet i väggen sågas upp 102 mm, går det då bra att bara sticka ut röret en bit och ansluta det mot ett utegaller och helt utan stos inne eller hur går man till väga? Har inga marginaler ekonomiskt heller så det får gärna bli en billig lösning.
Det är ett fritidshus så det lagas inte mat varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.