Hej.
Efter att ha bott ett par månader i min nya lägenhet så har jag tyvärr upptäckt att det inte finns någon Im-kanal i mitt kök. I det besiktningprotokoll som är undertecknat 2012-02-03 står det att det finns en im-kanal i mitt kök.. Alltså har besiktningsmannen ej varit inne i min lägenhet kan man anta.

Jag har kontaktat de som totalrenoverat lägenheten och de har utan problem tagit ansvar för detta och ska åtgärda detta snarast.

Pga att köket är flyttat från sin ursprungliga plats så finns det "begränsade möjligheter" för att bygga till en im-kanal ( nu i efterhand ).. Byggfirman har nyligen varit här med sotaren som skrivit på besiktningen ( han som alltså skrev på att lägenheten hade im-kanal fast den inte hade det ) och de har resonerat öppet framför mig att den bästa/enklaste och regelrätta lösning blir att "koppla in sig" på ventilation från rum WC/D och då installera ett nytt ventilationsdon som sitter utanför väggen på rum WC/D..

Detta kommer betyda att im-kanalen sitter på längsta möjliga avstånd från spisen, men ändå i själva köket. Efter att ha läst på http://www.imkanal.se/ ( jag antar att informationen på www.imkanal.se är tillförlitlig ) och konstaterat att jag "klass 3" så kan jag inte direkt se något problem med att installera im-kanalen på , av byggarens förslagna plats utanför rum WC/D

Jag vill egentligen bara veta om det är regelrätt att bygga im-kanalen som de föreslagit, även om det troligtvis inte är en optimal placering.

Är det något mer jag bör tänka på?

Mvh Rått





27642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur skall de dra denna så den hamnar i köket? Blir det rivning å återuppbyggnad?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Enligt byggarens planer ska han riva taket i badrummet WC/D för att kunna "skarva på" den befintliga ventilationen. Jag kommer alltså få ett nytt ventilationsdon/im-kanal utanför WC/D´s dörr.

Jag förstår ju att det inte är optimalt med im-kanalen ca 6 meter från spisen, men så länge det inte avviker enligt de regler man ska följa så kanske jag får foga mig, im-kanalen är ju trots allt i det rum som kallas kök enl planlösningen..
 
Varför kan de inte dra den vidare i innertaket så den hamnar närmare spisen? Är det betong kanske?
 
Var låg köket ursprungligen, och vad har hänt med DEN imkanalen som troligen fanns där?
 
Det finns inget innertak att leda imkanalen i till köket.
Köket låg i sovrummet, nedre, vänstra, innan totalrenoverongen ( då bodde inte jag i lägenheten )
 
Då min im-kanal är klass 3 och branschrekommendationen säger detta ( se texten nedan ) så är inte isolering alltid ett krav, därför borde det vara ok att koppla på ventilationen från badrummet.

d1) Brandklass och brandskyddsavstånd inom köket/brandcellen, klass 3
Imkanaler i klass 3 kan utföras oisolerade inom det betjänade utrymmet inom brandcellen där köket inryms,förutsatt att ett erforderligt brandskyddsavstånd upprätthålls mellan kanalens utsida och brännbart material.
Anvisning E 15, utan stöd av provning
Kanalen monteras på ett avstånd av 30 millimeter från brännbart material.
 
Vad har du för köksfläkt? låter nästan som att du har en kolfilterfläkt?
Verkar av din beskrivning mer som att byggfirman bara skall sätta ett frånluftsdon i köket.
 
Hej. Jag har kolfilterfläkt. Ingen annan frånluft. Jag har dock en frånluftsventil ovanför min spis, men denna är dragen rakt in den öppna spisens rökkanal. Ventilen som går in i rökkanalen ska muras igen och ny frånluft ska installeras dvs im-kanal.
 
men är inte "imkanal" röret från köksfläkten? det behöver du ju inte ha om du kör med kolfilter... du ska alltså ha en frånluftsventil i köket? eller är det nått jag inte fattar?
 
Problemet enligt sotaren är att köket inte har någon imkanal, därför har mitt resonemang utgått från detta, men det kanske är fel.
Om man då endast har en kolfilterfläkt, vad måste man ha för kompletterande ventilation i köket?
 
Oavsett om man har "vanlig" köksfläkt eller kolfilterfläkt brukar man ha ett frånluftsdon i köket (lika badrum/tvättstuga).
Frånluftsdonet är till för att suga bort den fukt som blir i köket vid matlagning/diskning m.m., vid kolfilterfläkt är det extra viktigt.
 
Tack för alla svar.

Det verkar som jag får nöja mig med en im-kanal 5-6 meter från min kolfilterfläkt. Det verkar inte optimalt, men iaf bättre än ingen alls. Samtidigt bör jag få ett kök som inte direkt strider mot de regler som gäller för ventilation i kök.
 
Vill bara säga att du får ingen "imkanal" utan ett frånluftsdon i köket.
Det uppfyller alla normer/krav idag även om det diskuteras mycket om kolfilterfläktar är godkända eller inte.
Imkanal kallas bara kanalen som går från köksfläkten och ut ur huset.

Se gärna till att du får någon form av luftflödesprotokoll hur mycket luft som sugs ut i kök och WC/D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.