Hejsan! Vi bygger ett timmerhus från 1890-talet och en snickare ska bygga vårt kök. Vi har valt att ha ett kök där lådor och skåp går i liv med stommen istället för de numera vanliga att ha utanpåliggande luckor och lådor. Detta gör vi för att vi anser att det stämmer bäst ihop med den övriga stil som huset har.

Vi har nu bestämt att vi vill ha en ilve inbyggnadsugn som vi ska bygga in i ett högskåp, men jag har hört att dessa ugnar inte går att bygga in om man inte väljer en stomme med utanpåliggande lådor och skåp. Är det någon av er som har erfarenhet av detta??? Anledningen skulle vara att vissa böjda plåtar då skulle bli synliga samt att stommen inte skulle hålla för detta??? Själv förstår jag inte detta, men kanske har ni några förklaringar eller ideér.

Tacksam för svar!
 
W
Hej
Vi har ett hus som vi håller på att renovera och vi har ett kök på g med innanförliggande luckor. Detta byggs av ett snickeri men har tyvärr inte kommit ännu så vi har inte hunnit pröva hur det blir med ugnen. Vi har beställt en Iilve nostalgie ugn som ska byggas in. Jag har inte hört något om detta du beskriver men om 2 veckor får jag veta hur det blir ;) Så hoppas det du säger är fel
 
Hejsan!
Tyvärr så verkar det vara så att det inte blir bra. Ugnen har en kant i plåt eller liknande runt sig och den blir då synlig vilket inte alls blir snyggt. Jag har pratat med en person på Ilve som rekommenderade mig att inte beställa Ilve inbyggnadsugn eftersom detta inte skulle bli snyggt alls.

Tråkigt för dig om du redan beställt den. Jag hoppas du kan lösa det iallafalll :(
 
W
Jag ska bara ha in den så e det bara ;) Det finns inga andra snygga inbygnadsugnar i gammal stil så snickeriet som bygger köket får fixa något, är garanterat inget problem för dem.
 
Okej!
Problemet med det hela var enligt Ilve själv att man inte kunde göra någon list eller liknande eftersom detta skulle medföra att träet inte skulle hålla. Jag är själv inte så insatt i precis hur han menade, men han var tydlig med att säga att han ansåg att det inte var lämpligt i ett kök med infogade stommar.

Men jag hoppas att det hela ordnar sig/Maria
 
Det verkar gå alldeles utmärkt att bygga in som ni vill.

För de som oroar sig hittade jag på Danska Ilve en katalog med inbyggnads produkterna.

På sidan 38 finns en mycket bra bild på ett gammalt kök där lådor och skåp går i liv med stommen där de har en nostalgi ugn inbyggd och det ser jätte bra ut.

Här kommer länken:

http://www.ilve.dk/download/Built-in-2004.pdf

Lycka till!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.