Hej.
Jag har hittat en 28-årig alu-släpkärra till försäljning som verkar lite trevlig, men fabrikatet anges till ILR 1000 när jag kollar fordonsinfon på transportstyrelsen. Och jag lyckas inte hitta någon info alls om det märket. Är det någon som vet mer? Bra eller skräp? Och vad är ett rimligt pris för denna typ av vagn? Bromsad med totalvikt 1000 kg, tipp, alu. 770 kg lastvikt, Årsmodell -86. Besiktigad.
 
  • ilr 1000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är den inte väldigt kort, eller är perspektivet som förvillar?
 
Lastutrymmets längd, mm: 2600
Okej för byggskivor alltså, men kunde vara längre.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Jag funderar på loggan på släpet. Någon som känner igen den? Tycker färgskalan är misstänkt likt reko, vad det nu säger.
 
Verkar som det skulle kunna vara en GL-vagnen. Någon som känner igen märket?
 
Ser bra ut, köp om priset är rätt.
Finns många gamla tillverkare från bruksorter i landet som inte finns längre.

Axel och bromsdetaljer är högst troligen från någon av dom stora tyskarna, och reservdelar är lätthittade till dessa om du bara letar efter beteckningarna där istället.
 
Det är inte GHS189?
 
Nej, LPG642
86:a i bra skick verkar det som. Kostar 9000:-.
Verkar vara ett okej pris men inget klipp. Jag har kommit fram till att jag nog inte vill ha en vagn med kapell utan en vanlig vagn. Kapell tar upp för mycket visuell plats på tomten.

Jag ringde dessutom och kollade med Olssons, och de föreslog att man skulle välja en nyare vagn eftersom bromsbackarna och expandern har utgått. Så det blir inte den vagnen.
 
Redigerat:
Du kan ju bygga om så att kapellt lyfts av och att ställningen under får vara lövhäck istället.
Lite svets och lite nya rörbitar så borde det gå att knåpa ihop.

Jag har själv den tanken på en släp, häckar vanligtvis och sen en enkel rörram som bildar takstolar ovanpå som stöder en press eller kanske tom ett kapell.
 
Jag har funderat lite åt det hållet, kapell kostar som tusan! Så planen just nu är att hitta en lämplig standardvagn utan kåpa eller kapell - möjligen med lövhäckar - och fixa till något kapell senare. Kanske en presenning man kan lägga på lite snyggt eller liknande.
 
Ja det är något sådant jag tänker mig. Med lite öljetter och spännremmar så kan man nog få ett flexibelt "kapell" för under tusenlappen.
 
Jag köpte ett likadant för ett par veckor sen! Behövde nytt stödhjul, lite reflexer och översyn av bromsarna men annars i bra skick. Gav 4000 i inköp samt ytterligar c:a 2000 i delar inkl bes och skatt. Verkar vara en bra kärra överlag.
 
4000:- var nog ett riktigt bra pris för ett sånt släp.

Jag hittade ett besiktigat -87 bromsat fågelsta med kapell för 6000:-, det var nog ett bra köp.

Köper man obesiktigat så kan man komma undan rätt billigt, men jag har inte tid med släpvagnsfix just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.