Hej, har följt trådar ang frånluftspanna Nibe 370/730 om just illaluktande besvär. Massor med frågor och förslag, men aldrig någon lösning i frågan. Så jag tänkte öppna denna fråga igen. Har en nästan ny F370 som började lukta illa efter typ ett år, fattade från början inte var det kom ifrån och är fortfarande bara 99% säker på att det kommer från panna. Har tätat o isolerat genomgångar till tvättstugan, huset är nästan nytt , 2007. Kan det komma från isoleringen från utblåset på taket? Har stänkt av kompressorn tyckte det blev lite bättre, men inte bra. Luktar inte under vinterhalvåret. Vad har ni gjort? Kan det vara isoleringen runt vattenbehållaren? Tacksam för tips, vi känner att lukten inte är hälsosam.
 
Det är ju en avloppsbrunn under pumpen, kan det vara därifrån det kommer?
 
Nej, det är jag 100 på, det var i princip det första jag kollade för 2 år sedan.
 
O Olec skrev:
Nej, det är jag 100 på, det var i princip det första jag kollade för 2 år sedan.
Och den är vattenfylld. Hur går kondensvattnet till den, som en rörstump som slutar ovanför brunnen, eller ner i brunnen.
 
Den är vattenfylld och har alltid varit det. Slangen från koppen är kopplad direkt på avloppsledningen. Har provat att korka ingen avloppet å låta vattnet rinna ut på golvet. Men ingen bättring på luften.
 
Hej igen! Har en teori som jag vill bolla med er här. För en tid sedan ( typ ett år efter pannan var insatt) upptäckte jag att (på vintern) skorstenen/utblåset var som en iglo riktigt tjock av is på hela utsidan, ringde till Nibe som lugnade mig med att det är helt normalt, vilket jag svalde då. Men nu funderar jag på om inte kondensvattnet runnit in i isoleringen runt skorstenen, har en plåtklädd sådan, har även lagt märke till väggen intill pannan svullnat något. Kan detta vara boven i hela dramat? Och hur skulle ni gå vidare med detta, i så fall? Jag menar vad kan vara felet? Är det pannan? Är det skorstenen? Hade en Nibe F310 innan i 10 år och hade absolut inga problem innan jag bytte till N F370. Snälla ni som är lite kunniga, behöver er hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.