Hej.
Jag har precis flyttat in i nya lägenheten och städade golvbrunnen men sen dess har det börjat lukta illa hela badrummet. Har jag monterat nåt fel efter städningen? Är det allt som det ska på bilden? Jag har provat ättika och bikarbonat utan framgång. Hjälp.....
 
  • Golvbrunn i badrum med vit plastdetalj och en böjd vit slang, montering verkar vara på plats men användare upplever illaluktande problem efter städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsbrunn i badrum med vit insats och ett rör som leder ner i brunnen. Det syns vatten och eventuell smuts runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i badrum med vit plastgaller och vitt avloppsrör som går in i brunnen. Tecken på rost och smuts runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bruka vara en "hink" i dem eller liknade man kan lyfta ut och rensa, är nog fylld med gammalt gojs. Annars kanske bara spola lite så vattenlåset fylles på
 
Den där golvbrunnen var aktuell i en tråd nyligen..
Man lyfter upp den nedvända böjda grejen ifrån hålet..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okej tack för svar.
Jag kan inte se att det finns något att lyfta upp (dvs vattenlås)?
 
BirgitS
Du stoppar ner handen i vattnet och följer den plana sidan och en bit ner så känner du att den sidan tar slut och då tar du tag i den kanten och drar kraftigt rakt upp. antagligen har du rubbat den under städningen så att luft nu läcker upp längs den rundade kanten.

Jag har för mig att den golvbrunnen slutade tillverkas för minst 30 år sen så badrummet har med marginal passerat bäst före.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Den heter Purus Beta, tillverkades 1979-1994.
https://www.purus.se/productvariation/7113864

Jag har färgsatt så man kan se att i överkant (underkant i bilden) sitter det två låsklackar och två styrpinnar.
Detaljbild av Purus Beta från 1979-1994 med färgmarkeringar för att visa låsklackar och styrpinnar i nedre delen av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.