Jag började känna av lukt från avlopp i tvättstugan så jag tog en titt på rören och där satt i en 65mm gumminippel i ett rör som är 70mm. Bytte ut 65an mot 70 men det släpper fortfarande igenom luft.

Någon som haft liknande problem? Vad kan jag göra? Ska man limma nippeln? Eller köpa avloppsminskning?

Bilden visar en 65mm gumminippel.
 
  • Flexibel avloppsslang i vit plast ansluten till ett avloppshål i ett mörkt kaklat golv med en kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nåt vattenlås?
 
Din avloppsslang ser konstig ut i denna tillämpning, det borde vara ett riktigt pvc-rör som går ner i gummimuffen så det finns en chans att sluta tätt. Den veckade slangen du visar används för att ansluta till vattenlås via slangklämma, vidare via dylika fasta avloppsrör som ska gå ner i gummimuffen.
 
D Dublin skrev:
Finns det nåt vattenlås?
Vatten lås finns
 
H Harald Blåtumme skrev:
Din avloppsslang ser konstig ut i denna tillämpning, det borde vara ett riktigt pvc-rör som går ner i gummimuffen så det finns en chans att sluta tätt. Den veckade slangen du visar används för att ansluta till vattenlås via slangklämma, vidare via dylika fasta avloppsrör som ska gå ner i gummimuffen.
Så jag ska byta ut slangen?
 
Ja om du har ett vattenlås ovanför slangen du visar så bör du skruva dit rör istället så det blir tätt mot muffanslutningen. Bästa är ju om du visar bilder på hela installationen, vi ser ju enbart den sista delen men felet som orsakar luft kan finnas högre upp.
 
S
Låter ju som det, men jag har ett vagt minne av att änden på en sån slang är en rak, slät pvc-rörstump..? Tycker mig se det på bilden. Om det är så, undrar jag varför det skulle hjälpa att byta ut slangen - såvida inte det är fel diameter på rörstumpen.

edit: ah, kan det kanske läcka luft i anslutning mellan rörstumpen och den veckade delen?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja om du har ett vattenlås ovanför slangen du visar så bör du skruva dit rör istället så det blir tätt mot muffanslutningen. Bästa är ju om du visar bilder på hela installationen, vi ser ju enbart den sista delen men felet som orsakar luft kan finnas högre upp.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja om du har ett vattenlås ovanför slangen du visar så bör du skruva dit rör istället så det blir tätt mot muffanslutningen. Bästa är ju om du visar bilder på hela installationen, vi ser ju enbart den sista delen men felet som orsakar luft kan finnas högre upp.
S stugfar skrev:
Låter ju som det, men jag har ett vagt minne av att änden på en sån slang är en rak, slät pvc-rörstump..? Tycker mig se det på bilden. Om det är så, undrar jag varför det skulle hjälpa att byta ut slangen - såvida inte det är fel diameter på rörstumpen.

edit: ah, kan det kanske läcka luft i anslutning mellan rörstumpen och den veckade delen?
Det läcker luft i anslutningen mellan rör och gumminippel men vet inte hur jag ska täta det
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja om du har ett vattenlås ovanför slangen du visar så bör du skruva dit rör istället så det blir tätt mot muffanslutningen. Bästa är ju om du visar bilder på hela installationen, vi ser ju enbart den sista delen men felet som orsakar luft kan finnas högre upp.
 
  • Rörinstallation under diskho med anslutningar, sladdar och plungers, behov av städning och organisation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se att du har ett vattenlås, jag tror detta är huvudorsaken till dina luktproblem. Sedan är det inte superbra att ha en flexig slang ner i muffen men men…

Som en minnesbild hur det kan se ut när en riktigt noggrann rörmokare har installerat saker och ting ger jag några exempel från vår tvättstuga.

Under diskhon, här syns en enkel variant av vattenlås i form av en böj men egentligen onödigt eftersom just detta avlopp mynnar ut i en golvbrunn med vattenlås, tillsammans med avloppet från den ena tvättmaskinen. Förbannat snyggt montage är det iaf, kompakt och fint.

Välorganiserad rörmokeri under diskhon med vattenlås och snygga röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi anslutningarna till TM2 plus TT, här med vägganslutet avlopp och tillhörande vattenlås som behövs i detta fall. Tillopp även för kondensvatten från TT på den.

Installation av vattenlås och flexibel slang bakom vit tvättmaskin mot vit vägg och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kan det se ut när proffs är i farten och det är bara menat som litet inspiration för oss vanliga dödliga :)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.