trattalask
Jag har klurat på min nya arbetsbänk till snickarboden ett (Långt) tag nu. Innan tänkte jag bygga egna stommar för lådor och hyllplan till lboxxar och systainers. Men nu inser jag bittert att det kommer ta lång tid att bygga det och jag har mycket annat roligt som jag vill bygga. Så vad tror ni om att sätta ihop 2x3 stommar från Ikeas metod, bygga ram under och sätta rejäla hjul på och sätta en egenbyggda mft -toppen på. Är stommarna stadiga nog?
 
Jag har samlat på stommar och lådor ett tag och har nu precis satt ihop ett par av dem till en arbetsbänk. Den är inte tänkt att husera några L-boxxar/Systainers men väl skruv och verktyg i väskor så jag förväntar mig en del tyngd ändå.

Byggde en ram av 45x70 som jag satte hjul på och därefter skåpen (Tre 600mm skåp, ett 400mm skåp och ett hembyggt 350mm skåp) och slutligen en massiv träskiva som jag också fått tag på gratis.

Jag tycker nog att det är rätt stadigt men om man vill ytterligare stadga upp skåpen så är det nog inte fel att slå på en 3mm plywood längs hela baksidan för det är ju i den ledden som stommarna är vekast.

2015-10-20 14.39.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
trattalask
Snyggt! Något sånt jag tänk mig fast två stommar på djupet. Smart med skivan på baksidan, va lite orolig för stabiliteten, men det löser nog det.
 
Utstick är absolut en fördel om man vill använda tvingar, något som också är viktigt att tänka på är att tvingar kommer att hindra skåp och lådor när de är placerade runt bänkskivan och det är därför jag har höjt stommarna med ytterligare 50mm runt om. Sedan är ju ett bord a´la MFT mycket bättre om man skall tvinga fast saker. Den här bänken är inte tänkt för sådant jobb utan mest som horisontell yta att samla skräp på. ;)
 
Redigerat:
Har du platt golv i verkstaden funkar det nog. Jag som har golvbrunn i mitten och svagt sluttande golv mot centrum lyckades aldrig få min köksskåpsö att hålla sig stabil. Den lutade som tornet i pisa trots att stommarna var skruvade i varandra (2×60 per sida och sen 2st på andra sidan, 120×120 ö alltså). Då satte jag ändå en 12mm mdf rygg mot rygg.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
trattalask
Jodå, plant är det allt så det borde va lugnt.

Vad tror ni kan ska ha till ram under? 45x95 eller räcker 45x70? Borde inte va någon nackdel med 45x95, prisskillnaden är försumbar.
 
Det är väl kanske snarare arbetshöjden som kan bli lite hög med för grova reglar och sedan hjul på det. Gillar dock idén skarpt då även jag vill bygga en bänk för L-BOXX men har svårt att hitta tiden.
 
trattalask
Beror på vilket håll man har dem på. Det hållet jag tänkte på så är de lika höga. :)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Då kanske frågan snarare är hur stor skillnad det har för stabiliteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.