Hej hej!
Jag är nybliven forum medlem och även nybliven husägare! Har just rivit ut alla väggar på övervåningen och skall nu bland annat inhandla nytt kök.
Har redan bestämt mig för Ikea-kök
Men jag funderar även på några av deras vitvaror, därför undrar jag om det är någons som har erfarenheter av ikeas vitvaror?

Vh
hjerpe
 
Hej, vi har deras vitvaror i vårt nuvarande hem. Tja..vad ska man säga, vi hade maximal otur med prylarna i starten, spishäll som var trasig vid leverans, tog sju veckor att få ordning på, en diskamaskin som läckte när köket äntligen stod klart så vi fick riva upp skiten igen och sätta in en byggfläkt. Annart är vi nog ganska nöjda. Men nu bygger vi nytt och ska ha förtroendeingivande Husqvarna =)
 
T
Tycker personligen att Ikea vitvaror ser väldigt budgetaktiga ut och inte är dom billiga heller!
 
Vi har vitvaror från Ikea - Whirlpool. Kylskåpet fungerar perfekt och är väldigt snyggt, det är en bredare variant i rostfritt med välvd front.
Spis och häll fungerar också bra rent tekniskt, men vreden är fula och plastiga.
Likadant med diskmaskinen, ett plastigt vred plus att den låter för mycket och torkar disken dåligt. Den diskar rent dock.
fläktkåpan låter en hel del plus att knapparna sitter under kåpan, jag har fortfarande inte lärt mig exakt vart dom sitter så man får känna sig fram.

Vi har en inbyggd micro från Bosch och den känns bättre byggd, inte alls lika plastig som det övriga.

Slutsats: Jättenöjd med kylskåpet. Halvnöjd med spis och häll. Missnöjd med diskmaskin och fläktkåpa.
 
Tack för "tipsen".
Känns som att jag ska börja kolla runt på lite andra märken.

Är det standardmått på alla Mickro och ugnar?

Hade!
 
hjerpe skrev:
Tack för "tipsen".
Känns som att jag ska börja kolla runt på lite andra märken.

Är det standardmått på alla Mickro och ugnar?

Hade!
Siemens lär har lite udda mått på sina
 
Tycker också vreden på ugn (häll) känns plastiga och dåliga. Själva funktionen kan jag inte klaga på...

Diskmaskinen har jag dock inget att klaga på. Visst kanske den inte är den tystaste men torkar rent gör den för mig iaf. Lustigt...

Valde en fläkt med dubbla motorer efter rekommendation från IKEA och... den låter nåt förjävla mkt. Även på lägsta hastigheten. Där får jag väl skylla mig själv.
Skulle jag valt nytt idag skulle jag inte heller satsat på IKEAS (whirlpools...) vitvaror.
Känns billigt (fastän priset är högt...)

Kyl o frys köpte vi på annat ställe och valde Bosch som vi är kanonnöjda med.
 
Har inte själv IKEAs vitvaror, än. Men vad jag har läst mig till så är deras micro helt ok och resten kan kännas lite budget.

Någon som har kommentar på det?
 
nimhed skrev:
Har inte själv IKEAs vitvaror, än. Men vad jag har läst mig till så är deras micro helt ok och resten kan kännas lite budget.

Någon som har kommentar på det?
Ja, Whirlpool är ju kända för att ha bra microugnar.
Nästa gång jag renoverar köket så kan jag tänka mig att köpa skåp etc från Ikea, men vitvarorna från en annan tillverkare.
 
När vi bytte till IKEAkök tog vi också vitvarorna därifrån. Med facit i hand skulle jag inte göra det igen. Diskmaskinen gick sönder ganska snabbt - blev dock lagad på garantin. Den diskar dock inte rent tycker jag. Fläkten fungerar uselt - utsuget är bara OK på högsta nivån och då låter den så högt så man knappt kan vistas i närheten ;D Jag skulle lägga pengarna på ngt annat märke!

Lycka till!
 
Jag har för skojs skull ryckt lite i IKEA:s maskiner, men det är inget som tilltalar mig. Som ovanstående skrev verkar reglagen till ugn mm extremt plastiga och skramliga och det är ju inte några reapriser heller. Nä satsa pengarna du sparade genom att välja ikeaköket på några trevligare maskiner istället.
Jag rekomenderar tysk kvalité. Siemens, Bosch, Miele mm...

 
Fläkten gillade jag inte! Mycket ljud för lite sug! Micro, spis & ugn tycker jag var bra. Diskmaskinen sådär. Var tvungen att fylla i sköljmedel i den, vilket jag ej behöver i min Siemens.
 
  • CIMG0709.JPG
en bild till på mitt IKEA kök. Tvättmaskin frå El-giganten.
 
  • CIMG0707.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft alla vitvaror från Ikea tidigare, och hade ingen anledning att klaga, förutom på fläkten, som jag tyckte bullrade lite. Kyl, frys, spishäll, ugn, micro och diskmaskin funkade klockrent i 5 år (tills jag flyttade...). Nu är det dags för ny köksombyggnad och det blir nog ingenting från Ikea nu, däremot från Whirlpools ordinarie sortiment, som jag tycker ser betydligt trevligare ut, micro och ugn blir det nog därifrån.
 
O
Tänk på att Siemens/bosch är samma tillverkare.... bara olika priser...
Ikeas kök tycker jag känns väldigt bra men vitvarorna tycker jag verkar vara onödigt dyra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.