Hej,

Vi bygger en köksö från IKEA och ska ha deras spishäll med inbyggd fläkt (Fördelaktig) med kolfilter.

Vad har ni för synpunkter om den?
Ljud? Effekt? Fördelar, nackdelar mm.

jag vet att det finns lite info om den här men tänker att fler kanske har köpt den och fler har synpunkter.
Tacksam för all feedback på den.
 
Hej

Av olika anledningar har jag under de senaste 11 åren bott i olika lgh alla med IKEA hällar. För min personliga del tycker jag att de är katastrofer. Jag tror att den vi bor i nu har en häll som heter Trofast, totalt värdelös. Lyfter man på locket för att t ex kolla att potatisen är kokt och då troppar en droppe vatten på "reglaget" till platta bredvid så kan den ställa sig i läge 9 beroende av var droppen träffade. Eftersom det inte står något på platta så reagerar spisen direkt och stänger av hela spisen. Därefter måste man ta bort allt från spisen och torka den med en torr handduk, spisen fortsätter oftast att pipa ett bra tag, men sedan kan man starta om allt igen. 50% av alla matlagnings tillfällen så ständer spisen av sig, ibland 2-3 ggr under samma tillfälle, total katastrof. Vi kommer att byta ut den mot något annat tex en AEG, men aldrig en IKEA igen.

Har någon tips om bra hällar som inte har en massa hysteriska funktioner
 
3 jimpeter skrev:
Av olika anledningar har jag under de senaste 11 åren bott i olika lgh alla med IKEA hällar. För min personliga del tycker jag att de är katastrofer.

Har någon tips om bra hällar som inte har en massa hysteriska funktioner
Min IKEA-häll funkar utmärkt, har dock testat ett flertal som inte reagerar på mina fingertoppar. Denna köptes enbart för att den stod i fyndshoppen så att jag kunde få den inkopplad och testa innan vi tog hem den, för halva priset.
 
Kan vara så att jag har haft otur eller att alla hällar är lika kassa?
 
Jag har ett problem. det andra i ordningen gällande en IKEA Smaklig häll inköpt för ett år sedan och i drift nu i 11 månader.
Stänger av sig själv, tål inte fukt , gillar inte heller en längre period av stekning med stänk av fett utanför pannan då den i fredags stängde av sig säkert 7-8 gånger när jag stekte hemgjorda hamburgare på rådjursfärs (mums)
Efter att ha stängt av och återstartat några gånger började fanskapet ändra lägen av själv och liknade ett flipperspel...

Höll på att bli så förbannad att det var nära att stekpannan hade åkt ner i hällen och mosat den!
Samma häll fick ett nytt kretskort i somras efter att den vägrat starta utan att strömmen bröts och återställdes, typ norsk reset.

Blev bättre ett tag efter detta, men nu har jag lessnat och efter kontakt med IKEA idag så får vi se vad som händer, jag vill ha en ny häll som tål att man tittar på den och också tål att bli avtorkad utan att stå och pipa så man blir förbannad av det också.
 
  • Gilla
Tjureda
  • Laddar…
Kan bara håll med vad beträffar IKEA hällar. Vi har en häll som heter Otrolig (passande namn) möjligen har vi lyckats att koka ägg eller tevatten utan att den stänger av sig. Har man två eller flera saker på så stänger den garanterat ner. Minsta vatten på hällen så piper den och stänger av. Man får då rensa hela hällen och torka med en torr handduk till det slutar att pipa och sedan starta upp igen. Lagar man viktig mat, större middag, så måste man sitta i köket och passa, när den stänger av. Skit spis. Jag letar efter en häll som inte piper och som inte stänger ner, alla tips mottages.
 
Det är väl 5 års garanti på IKEAs hällar?
 
A
och här tappade TS tråden...
 
Så är det säkert, 5 års garanti. Vi köpte dock lägenheten i höstas, det var ett dödsbo, så vi har inga kvitton. Hällar är nödvändigtvis inte så dyra, vi vill bara ha en som inte stänger av sig. I vår förra lgh gjorde vi nytt kök 2018 och köpte en IKEA häll där fick vi elektroniken utbytt efter 2 år, det blev lite bättre men aldrig bra.
Jag vet att IKEA inte bygger spisar själva, de köper från stora tillverkare, men jag tror att IKEA är så stora köpare så det kan sätta sin egen standard på det de beställer och då spelar ju inte så stor roll om det är Electrolux, Whirepool, m fl som byggt dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.