...är det någon som har koll på dem? De finns med i katalogen, men inte på nätet, tror jag?

Jag fattar inte riktigt hur de är gjorda, det varkar vara riktig sten som är nermald o sammanfogad med något slags konstmaterial (fast någon här hävdade ju för ett tag sedan att det rör sig omnågot slags laminat?).

Jag brukar vanligtvis alltid föredra massiva naturmaterial, men att denna bänk ska vara mer tät o därmed mer tålig och lättskött än the real thing låter ju iofs också bra. Särskilt om man gillar de ljusa färgerna, och samtidigt vill kunna slaska med rödvin o bär på arbetsskivan.

Är det någon som har några åsikter? Är det någon som sett dem på riktigt?
 
jag vet inte riktigt vad du menar, men är det inte nån slags kompositmaterial då? Det är ju plast som ser ut och känns som sten typ.
 
Hej!

Var på IKEAS kökskväll igår och fick bl a info om deras nya "stenskivor". De köper in rester av stenblock, maler ner detta och gjuter sen det i en platta. Den kommer att vara 1 cm tjock men ha en kant runt om som blir lite tjockare.

Priset landar på ca 15000 vid tre meter inkl håltagning för vask och häll. Alltså inte mycket dyrare än ett "riktigt stenblock".

// Pia
 
Stenbänkskivor finns i svensk granit (röd eller grå Bous)
för 1.800:- löpmetern ca: 600 mm bredd med rak polerad framkant

Urtag för häll o vask kostar 1.500:- / st inklusive moms
med dubbla förstärkningar både framtill och i bakkant

Det blir 8.400:- inklusive moms för den äkta varan (3 löpmeter sten o två urtag)
Granitskivorna är dessutom sågade efter önskvärd längd för det priset ;)

Materialet IKEA säljer måste vara silgranit eller liknande
Blanco, Franke o Intra med flera har även detta i sina vaskar (dyrt men slitstarkt)
 
Såg stenskivan i genomskärning på IKEA Barkarby i går (utställd på deras köksavdelning). Själva stenmaterialet är 1 cm tjockt, men inuti är det en slags isopor och kanten på sidan är också av stenmaterialet, så totalt blir den väl 3-4cm tjock. Med tanke på denna uppbyggnad så kommer IKEAS stenskivor att vara avsevärd lättare än massiva stenskivor. Men priset på 5000kr löpmetern känns väldigt olikt IKEAS prissättning i övrigt. Hur som helst fick jag veta att det inte kommer att gå att få stenskivan levererad hem på ett bra tag än.
 
Om det går att få den mer eller mindre kolsvart så är det dock ett bra pris, svart granit som tex Nero Assoluto kostar betydligt mer än så.
 
Kim_E skrev:
Om det går att få den mer eller mindre kolsvart så är det dock ett bra pris, svart granit som tex Nero Assoluto kostar betydligt mer än så.
Nero Assoluto 30 mm tjock polerad eller finslipad ( sidenmatt yta ) med pol/finslipad framkant. Finns att köpa för 2.700:- inklusive moms / löpmeter måttbeställd = man betalar inte för mer än det man behöver

cgk.sten.order@telia.com
 
T
Japp, såg och också dessa "stenskivor" för två månader sen på Ikea i Älmhult.

Riktigt jävla dyrt för att vara Ikea.

.......och till alla som inte tror att det är sten, det är STEN fast bara det yttersta och synliga lagret som är ungefär en centimeter tjockt!!
 
Jag har lite svårt att se poängen med Ikeas produkt. Äkta granit väljer man (väl?) för att det är en vacker naturprodukt med hyfsat goda funktionella egenskaper. Det är däremot inte Ikeas kompositprodukt. Och då kan man väl lika väl köpa en rostfri- eller laminatdiskbänk som är billigare, väger mindre och är funktionellt jämförbara med sten (förutom laminat som inte tåler varma kastruller).

 
johan77 skrev:
Jag har lite svårt att se poängen med Ikeas produkt. Äkta granit väljer man (väl?) för att det är en vacker naturprodukt med hyfsat goda funktionella egenskaper. Det är däremot inte Ikeas kompositprodukt. Och då kan man väl lika väl köpa en rostfri- eller laminatdiskbänk som är billigare, väger mindre och är funktionellt jämförbara med sten (förutom laminat som inte tåler varma kastruller).
Nyss hemkommen från IKEA Barkarby. I deras nya kökskatalog finns stenskivorna med! Ikea skriver så här om stenskivorna:
"... Bänkskivanns översta skikt består av formgjutet kompositstenpulver. Det gör ytan, i motsats till en massiv stenbänkskiva, icke-porös, slät och lätt att hålla ren. Den är också fläcktålilig och behöver ingen impregnering. ..."
Den
enda skillnaden verkar alltså vara att ytan är icke porös.

Priserna:
Djup i cm 5-40 kostar den 3150 kr metern
Djup i cm 40.1-62 kostar den 3450 kr metern
Djup i cm 62.1-90 kostar den 3990 kr metern
Djup i cm 91-122.5 kostar den 4590 kr metern.

Sen är den endast beställningsvara och tillkommer fraktkostnad.

Materialet är 95% stenpulver och 5%akrylplast.
 
johan77 skrev:
Jag har lite svårt att se poängen med Ikeas produkt. Äkta granit väljer man (väl?) för att det är en vacker naturprodukt med hyfsat goda funktionella egenskaper. Det är däremot inte Ikeas kompositprodukt. Och då kan man väl lika väl köpa en rostfri- eller laminatdiskbänk som är billigare, väger mindre och är funktionellt jämförbara med sten (förutom laminat som inte tåler varma kastruller).
Äkta granit har porer i ytan det får inte skivor skivorna av mald sten och akryl som tex IKEAs eller tex silestone som är kvartskomposit.
IKEAs är 95% sten och 5 % Akryl

Granit är må hända en naturligare produkt men inte nödvändigtvis bättre, porigare yta är mindre hygieniskt.

/Patrik
 
Tessok skrev:
Nero Assoluto 30 mm tjock polerad eller finslipad ( sidenmatt yta ) med pol/finslipad framkant. Finns att köpa för 2.700:- inklusive moms / löpmeter måttbeställd = man betalar inte för mer än det man behöver

cgk.sten.order@telia.com
My mistake, missade att det var löpmeterspriser och trodde att det var per kvadratmeter. 2.700 per löpmeter är dock ett bra pris, vill minnas att jag betalde 3.100 då jag köpte mitt och det var efter att ha letat runt och prutat
 
Så stenen är inte sten utan stenmjöl hopbakat med plast! Fy vad beige! Det blir ju som laminat vs trä, "istället för" liksom. Skulle välja äkta var aom jag ville ha sten.
 
Tanken är antagligen att det ska vara bättre än sten. Men jag föredrar ändå riktig sten. Det borde vara enklare att lägga en tålig ytbeläggning på en stenskiva än att mala ner stenen till sand eller silt och sedan mixa den med plast.
 
pillan71 skrev:
Tanken är antagligen att det ska vara bättre än sten. Men jag föredrar ändå riktig sten. Det borde vara enklare att lägga en tålig ytbeläggning på en stenskiva än att mala ner stenen till sand eller silt och sedan mixa den med plast.
Helt rätt tänkt :)
Det finns numera två typer av impregnering
En som bibehåller det "torra" utseendet samt
en som ger ett "vått" (färgförstärkare)
Båda tätar stenen, vilket också ger ett permanent
skydd mot smuts, vinfläckar, kaffe o. dyl.
Impregneringen skall självklart göras när skivorna
är nytillverkade och rena
Stenleverantören skall givetsvis ordna med detta om man så önskar
En del kunder vill behålla det naturliga och vill att skivorna åldras.
"pa'tina" brukar man prata om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.