Är det nån som vet lite hur Ikeas Lysvik system funkar?
Fick förklarat av en vän att man lätt kan koppla ihop både belysning och uttag som man sätter under väggskåpen. Skulle vilja veta om det är bra eller dåligt.
 
Jag hade Lysvik belysning i gamla lägenheten, och tycke det var ok, hade en halogen modul + lysrör och en kontakt med av/på knapp. Det var lätt att montera ihop fästes direkt i varandra eller så med en extra sladd om man vill ha lite avstånd emellan. Det jag kan klaga på var att ena på/av knappen som satt på ena lampan hoppade loss så fort man tryckte på den... Själv använde jag ju den "stora knappen"som satt vid kontakten som styrde alla lampor, men när man hade gäster så var de alltid där och tryckte.
 
Jag har monterat in en rad Lysvik i vårt kök, men hade jag gjort om det idag hade jag inte valt den lösningen.
Mycket på IKEAs kök är prisvärt och med hyfsad kvalité, men jag tycker inte belysningen är det.
Elektrikern anmärkte också på att Lysvik inte var avsedda för fast anslutning som jag hade tänkt, utan måste anslutas till stick-kontakt.

Annars är tanken god, att man kan montera ihop olika typer av belysning och kontakter på en rad efter eget behov. Du kan individuellt tända och släcka enskilda lampor eller en hel rad.

Men som sagt, jag tycker inte de är prisvärda.
 
Ulf_RTCW skrev:
Jag har monterat in en rad Lysvik i vårt kök, men hade jag gjort om det idag hade jag inte valt den lösningen.
Mycket på IKEAs kök är prisvärt och med hyfsad kvalité, men jag tycker inte belysningen är det.
Elektrikern anmärkte också på att Lysvik inte var avsedda för fast anslutning som jag hade tänkt, utan måste anslutas till stick-kontakt.

Annars är tanken god, att man kan montera ihop olika typer av belysning och kontakter på en rad efter eget behov. Du kan individuellt tända och släcka enskilda lampor eller en hel rad.

Men som sagt, jag tycker inte de är prisvärda.
Den nya generationens Lysvik har svagare ljuskälla än tidigare. Förut satt där 18W resp. 36W lysrör, numera endast 13W T5-lysrör. Ljusutbytet är betydligt sämre på de nya modellerna och inte tillräckligt som köksbämnksbelysning enligt min mening.
 
Så man ansluter "den första" modulen till en stickpropp och sen följer alla andra moduler som sätts ihop med på den ?
Om en behörig elektriker gör det, får han inte modifiera då och dra "direktel" till modulen istf. stickpropp?




Ulf_RTCW skrev:
Jag har monterat in en rad Lysvik i vårt kök, men hade jag gjort om det idag hade jag inte valt den lösningen.
Mycket på IKEAs kök är prisvärt och med hyfsad kvalité, men jag tycker inte belysningen är det.
Elektrikern anmärkte också på att Lysvik inte var avsedda för fast anslutning som jag hade tänkt, utan måste anslutas till stick-kontakt.

Annars är tanken god, att man kan montera ihop olika typer av belysning och kontakter på en rad efter eget behov. Du kan individuellt tända och släcka enskilda lampor eller en hel rad.

Men som sagt, jag tycker inte de är prisvärda.
 
IKEA säljer enbart produkter som kunden själv kan montera och installera - därav att anslutningskabeln har en stickpropp.

// WM
 
gluecifer skrev:
Så man ansluter "den första" modulen till en stickpropp och sen följer alla andra moduler som sätts ihop med på den ?
Om en behörig elektriker gör det, får han inte modifiera då och dra "direktel" till modulen istf. stickpropp?
I den gamla modellen av Lysvik fanns brottanvisningar i plåten för anslutningsdon, så mina blev anslutna direkt och sedan vidarematade via "stickproppen".
 
gluecifer skrev:
Om en behörig elektriker gör det, får han inte modifiera då och dra "direktel" till modulen istf. stickpropp?
Jodå, elektrikern "klippte och klistrade", eller vad dom nu gör. Men hans slutord ringer ändå i öronen:
"Nästa gång kan du väl köpa riktiga grejer"

När det gäller att montera fast armatur och stick-kontakter har jag för mig att diskussionerna på el-forumet har kommit fram till att det får endast behörig elektriker göra, oavsett stickpropp eller ej.
 
Vad jobbigt att ha de orden ringande i öronen ,då kan du aldrig handla på Clas i sjön o jula igen ;D ;D
 
Jag har lysvikslösningen i mitt kök med lysrör och 2 extramoduler.
Funkar finfint men sen kanske det blir annorlunda efter x antal år.
Jag tog den för att det var den smidigaste lösningen, dock skall jag vid nästa köksbygge försöka lösa el och belysning på annat sätt.
 
Hm, varför skulle du välja en annan lösning i framtiden? Ser du några nackdelar som kan vara bra att veta?

drx skrev:
Jag har lysvikslösningen i mitt kök med lysrör och 2 extramoduler.
Funkar finfint men sen kanske det blir annorlunda efter x antal år.
Jag tog den för att det var den smidigaste lösningen, dock skall jag vid nästa köksbygge försöka lösa el och belysning på annat sätt.
 
Nja jag lade inte ned 100% på kabeldragningen i min bostadsrätt då det genererade mycket mera jobb.
Har risiga anslutningsmöjligheter i köket därför fick jag ta till denna lösningen.
Men skulle vilja fälla in anslutningar dolt typ i väggar osv som endast syns vid användande och belysning vill jag gärna ha så tight intill skåpet som möjligt.
Men det funkar bra och är snyggt till mitt nuvarande kök.
:)
Hoppas detta hjälpte dig på traven som förklaring.
 
Ulf_RTCW skrev:
Elektrikern anmärkte också på att Lysvik inte var avsedda för fast anslutning som jag hade tänkt, utan måste anslutas till stick-kontakt.
Vår elektriker har installerat Lysvik till vår IHC (Intelligent House Control) system med dimmer (fast installation) utan några problem.
Det vi gjorde var att inte koppla el-uttag sektionerna till belysningssektioner på samma rad för då går det inte att dimma. Så vi har två slingor en med belysning och en med el-uttag.
Det fungerar jätte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.