Vi såg i IKEAs nya kökskatalog att det kommit med ett kök i ask som heter "Askome", med massiv ask i ramarna och faner i mitten. Det verkade ljusare än björken och mer "levande". Tyvärr hade de inte hunnit få upp något visningskök på någon av Ikeorna i närheten så vi fick beställa det osett. Är det någon som har eller har sett detta kök, vad tycker ni i så fall? Är ask ett bra material för köksluckor, hur åldras det? Alla tips, förslag och synpunkter är välkomna.

Så här ser det ut på deras hemsida.
63237_PE180411_S4.jpg
 
Inte en enda som sett detta kök eller har tips/synpunkter?
 
Jag har sett det idag på IKEA Helsingborg. Tyckte det såg toppen ut på håll. Jag hade tänkt mig ett helvitt kök, men färgen på Askome är verkligen så ljus att jag hade kunnat tänka mig den istället. Gillade dock inte känslan på luckorna när jag kom närmare, tyckte fanéren kändes lite plastig.
/Emma.
 
Mer plastig än deras övriga luckor med fanér?
 
Hmm... vet inte riktigt. Får nog ta och se en gång till ifall jag ska kunna svara på det.
/emma.
 
Jag ser fram emot mer info. Skriv gärna mer när/om du får möjlighet att ta en titt igen.
 
Lyfter den här gamla tråden med ett varningens finger..

Jag har nyligen monterat ett IKEA Askome. Tyvärr en stor besvikelse, med väldigt stora variationer mellan massiv-, fanér- och laminatdelar. Ingående fanérdelar har också störande märkliga nyans/utseendeskillnader. Fanéret känns också väldigt ömtåligt, och är svårt att bearbeta med gott resultat(ex. hål och kapningar).
 
G
kan jag (tyvärr) tänka mig. ask är ett mycket vackert träslag. älskar brunkärnsask vad det gäller bänkskivor bord mm. Dock tycker jag att ikea eller marbodal som tillverkar ikeas kök är väldigt dåliga på trä. finns andra kökstillverkare som till ett vettigt pris kan förmedla en betydligt finare produkt. kolla t ex http://www.bomankok.se. en bekant köpte köket av en av deras återförsäljare och det blev inte farligt dyrare än ikea. däremot är alla träluckor massiva, samma pris om man önskar det lackat eller oljat, specialmått inga problem och stommarna är monterade. mycket kök för pengarna. när vårt kök åker ut blir det med all sannolikhet ett kök från boman. tydligen ett familjeföretag som med inte alltför många anställda i avesta gör köket precis så som kunden vill ha det. kanon! :)
 
Askome var stoppat under stora delar av 2007 och början av 2008 pga kvalitetsproblem vilket ju inte bådar så gott.. :(
 
G
stora delar av ikeas kök borde vara stoppade för kvalitetsproblem :) nu får jag nog alla på mig :)
 
Garum skrev:
stora delar av ikeas kök borde vara stoppade för kvalitetsproblem :) nu får jag nog alla på mig :)
Kan man väl hålla med om. Dock är de väldigt liberala när det gäller att få byta ut delar man tycker är lite "dåliga" i finishen så det brukar lösa sig.
 
Saxpy skrev:
Kan man väl hålla med om. Dock är de väldigt liberala när det gäller att få byta ut delar man tycker är lite "dåliga" i finishen så det brukar lösa sig.
Det där vet jag inte om ägaren till köket jag monterade håller med om alls.
Där har IKEA varit väldigt motsträviga till någon form av kompensation/förändring.
 
GoForIt skrev:
Det där vet jag inte om ägaren till köket jag monterade håller med om alls.
Där har IKEA varit väldigt motsträviga till någon form av kompensation/förändring.

Kompensation vet jag inget om men att få byta dörrar och fronter som man tycker är lite tveksamma har aldrig varit problem.
 
Dock tycker jag att ikea eller marbodal som tillverkar ikeas kök
Garum verkar iofs vara bannad men han/hon har inte särskilt bra koll, Mardodal har aldrig och kommer aldrig att tillveka kök åt IKEA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.