Har råkat ut för en massiv vattenskada, det gamla köket är utrivet och ett nytt ska sättas in. Eftersom det var ett platsbyggt kök från -56, vill försäkringsbolaget välja ett budgetkök typ Ikea.

Har alltid drömt om vitmålade ramluckor, men ikeas Ädel är ju i folie...

Ni som har vitt Ädel, hur klarar sig ett sånt kök? En repa så är det ju kört... Är de reptåliga eller?

Har även funderingar på att välja Ädel björk och måla själv alt.sprutlackera.
Någon som gjort det? Hållfasthet på det?

Hoppas på svar!
 
De är betydligt tåligare än målade luckor. Men de saknar liv och charm... (Tycker en som roade sig med att göra egna från scratch.)
 
Jag har det och är nöjd. Kanske har invändningar mot stommarna och hyllplanen som är gjorda i väldigt dålig spånskiva med laminering kring, tror det är lamineringen som gör att skivan håller :-D Men luckorna är kanon, inget o klaga på där inte!
 
Jag har också haft Ädel vit, mycket bra hållbarhet.
 
Jag har ädel och inga problem med märken eller repor. Dock sa IKEA säljaren att de var lackade, så jag klagade till kundservice och fick 10 års garanti. Nackdelen med laminerade luckor är ju att det inte går att reparera. Troligen är dom också mer känsliga för fukt.(diskmaskin t.ex.)
 
Alla luckor har 10 års garanti.
 
Det är i skarvarna på allt laminerat som det blir fult med tiden, där samlas smuts o äter sig in. Och visst som nämnt så är fukt farligt för laminerat, men mina skåpdörrar har inte ännu tagit skada, och jag har en diskmaskin intill ett skåp utan täckskiva i mellan. Jag kan tänka mig Ikeas laminat inte är ett av de bättre, men själva Ädel vit dörrarna verkar bättre gjorda. De snackas om folie, jag vet inte riktigt vad det innebär.

Luckorna är alltså jättebra tycker jag på alla sätt, bara stommarna som är lite veka i masoniten, men det håller i alla fall. När man ställer in porslinet så får man vara lite försiktig så man inte stöter i hyllplanen i skåpen, då lär man dra ett jack i den tunna masoniten. Hyllplanen går o andra sidan att köpa nya smidigt, men själva hellan längs ned som sitter fast i stommen den går inte att byta.

Hur som helst, skulle aldrig i h ela mitt liv kasta iväg 150,000-200,000 på ett märkeskök som ändå kommer kasseras efter 10år. 200,000kr för ett kök betyder 1666kr per månad i 10år vilket jag tycker är absurt, sen vill du ha ett nytt eller nästa som äger huset. Har man bra eknonomi så varför inte, om jag då köper ett mkt klassiskt kök som håller i stil o kvalitet om 25år.
 
Ädelluckan har som sagt folie, dvs den går runt kanterna så det är inga skarvar som med laminat. Alltså är den tåligare mot fukt och smuts.
 
veasel skrev:
Alla luckor har 10 års garanti.
Nej, bara 3 års reklamationsrätt. Har precis pratat med kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.