Någon som vet om man kan använda ikeas köksluckor samt lådfronter på ett KVIK-kök? Är gångjärn och övriga "fästen" samma? Måtten verkar stämma iallafall.
 
Ingen som vet?
 
Jag har inte provat men jag har funderat en hel del på IKEA-skåpens mått och inredning. Om måtten verkar stämma och gångjärnen är av samma standardtyp (Blum) så passar säkert luckorna utan problem. Dessutom har ju gångjärnen justeringsmöjligheter på några millimeter åt alla håll.

Lådfronter som är oborrade kan du ju borra som du vill men annars finns det fallgropar. IKEA:s standardlådor, Tandembox från Blum, är bara en av Blums alla varianter av Tandembox. Frågan är om Kvik har samma? T.ex. kan relingen i höga lådor (den runda övre stången på båda sidorna) tänkas sitta på några olika höjder. Men det går ju att borra om och oanvända hål på insidan syns ju inte så mycket.
 
Jag har ett kvik kök och stommarna är inte i samma storlek som ikeas. Bänkskåpen är högre och väggskåpen är lägre än vad ikea har.
 
I vårt fall är måtten på luckorna desamma som på de luckor vi tittat på på Ikea. Så det är ju mest egentligen frågan om "anordningarna" för att fästa lådfronter och luckor passar. Kanske bäst att antingen montera ner en av de vi har och ta med till Ikea och testa, alt köpa hem en lucka/lådfront och testa.
 
Det beror på hur gammalt kvik köket är, är köket köpt när kvik hade basic kök, 70cm höga stommar så skall det fungera bra. Men numera har Kvik 80cm stommar och Ikea har 70cm stommar.
 
Hej, "lyfter" tråden igen då vi undrar samma sak?

Ma, har du fått ntgt svar?

Eller är det ngn som vet idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.