Vilket kanonbra forum detta är, man kan få svar på det mesta. Nu har jag ett nytt "problem". I ena hörnet av köket där spishällen sitter (och som jag inte tänker riva ut) sitter det befintliga lådor i Marbodalstommar. Ikeas inredning skulle passa enligt Ikea, ev skulle jag behöva borra några nya hål. Men nu när jag börjar kontrollera lite mer noggrannt så ser jag att Marbodalstommarna är ca 15 mm medan Ikeas är 20mm. Det betyder ju att bredden i skåpet är större i Marbodals än i Ikeas skåp. Så frågan är om inredningen kommer att passa. Är det någon här på forumet som har varit med om detta och som har något tips på hur det kan lösas? Jag kan tillägga att jag enbart har mätt med tumstock, jag har inte testat att skruva in lådorna ännu.
 
  • Gilla
Snickarmannen
  • Laddar…
IKEA:s stommar är 18mm tjocka och vanligen brukar andra fabrikat hålla 16mm så fullt så mycket är det nog inte som skiljer. Det borde räcka att sätta ett par brickor runt fästskruvarna.
 
  • Gilla
Magnus Wretborn1
  • Laddar…
Kolla även stomdjupet så det stämmer. Tänk även på att IKEAs lådkonstruktion är rätt klen sett till hur mkt du kan lasta i dem jämfört med flera andra levernatörer. Lådorna får en tendens att kunna hänga vid full last och fullt utdrag.
 
stiga skrev:
Kolla även stomdjupet så det stämmer. Tänk även på att IKEAs lådkonstruktion är rätt klen sett till hur mkt du kan lasta i dem jämfört med flera andra levernatörer. Lådorna får en tendens att kunna hänga vid full last och fullt utdrag.
IKEA:s lådor och lådskenor, Tandembox från Blum, är desamma som de flesta andra köksleverantörer har. De är inte klenare.
 
jakobnm skrev:
IKEA:s lådor och lådskenor, Tandembox från Blum, är desamma som de flesta andra köksleverantörer har. De är inte klenare.
Frågan är då varför IKEA:s bara är testade med 8½kg och exempelvis HTH med 25kg?
 
stiga skrev:
Frågan är då varför IKEA:s bara är testade med 8½kg och exempelvis HTH med 25kg?
Man testar förmodligen på olika sätt. Det finns några saker som kan skilja mellan olika installationer. Jag kommer på följande:

Blum har i sitt sortiment skenor med olika "märkvikt" 30kg 50kg osv. De bredare IKEA-lådorna har skenor med högre märkvikt, det är stämplat på skenan. Vill man vara noggrann skruvar man fast skenorna med ett par extra skruvar antingen det är ett IKEA-kök eller något annat.

Bottenplattan är av spånplatta, och kvaliteten kan naturligtvis skilja från fabrik till fabrik. Den görs knappast av Blum.

Bakstycket är hos IKEA av plåt, men kan också vara spånplatta. Plåt borde inte vara det sämre alternativet.

Infästningen i lådfronten kan ju vara mer eller mindre bra beroende på lådfrontens material, men det skiljer ju mellan olika IKEA-kök också.

Jag kan faktiskt inte förstå varför IKEA:s Tandembox generellt sett skulle vara sämre än andra köks Tandembox.
 
Nu håller jag på att sabotear den här tråden men det blev ju rätt intressant det här. Jag fick lov att åka till IKEA och testa lite och hittade några lådor med last i på IKEA. Drog i dem och det kändes helt ok om något rangligare än motsvarande hos ex. Marbodal. Drog sedan ut nedersta lådan och glömde att skjuta in den helt innan jag drog ut den ovanför och vad hände då? Jo mittenlådan tog i den undre lådan för att mittenlådan inte klarade belastningen (definitivt inte överlastad) och hängde ner de millimeter som krävdes för att slå i lådan under. Jag blev så förvånad att jag trodde det var felmonterat men det var lika i samtliga kök och några var mer eller mindre nyuppsatta.

Jag såg säkerligen ut som ett frågetecken: Är IKEAs lådor verkligen så klena eller vad var det här? Ni som har kök från IKEA, är de verkligen så klena?
Säkert är iaf att det inte är samma skenor som exempelvis HTH har för det är två helt olika konstruktioner sett bla. till hur softstängningen är konstruerad + att IKEAs visuellt verkade klenare. Anledningen till att det skulle kunna skilja mellan olika tandemoboxar stavas väl pengar. En Kia är väl också en bil även fast den inte har kvalitet (eller pris) som en BMW.
 
Redigerat:
Vi har ett IKEA kök sedan 2001, och inte är lådorna klena. Jag har aldrig upplevt några problem och då har vi MYCKE i våra lådor. Jag vet ju inte om konstruktionen är ändrad på IKEAs kök på senare år.
 
stiga skrev:
En Kia är väl också en bil även fast den inte har kvalitet (eller pris) som en BMW.
Tandembox görs av Blum, oavsett om det sitter i IKEA:s eller någon annan leverantörs skåp så den jämförelsen håller inte. IKEA:s delar är märkta Blum.

Vad gäller pris så går det inte generellt att säga att IKEA:s lådor är billiga, det går att köpa delar direkt ur Blums sortiment och plocka ihop en låda från grunden till jämförbart pris. Vissa IKEA-storlekar är billigare, andra dyrare. Om sedan andra leverantörer har överpriser så är det ett annat problem men jag vet faktiskt inte vad de kostar.
 
jakobnm skrev:
Tandembox görs av Blum, oavsett om det sitter i IKEA:s eller någon annan leverantörs skåp så den jämförelsen håller inte. IKEA:s delar är märkta Blum.
Givetvis är det så att tillverkaren är samma om det står Blum på båda leverantörernas lådor. Min fundering är snarare om det är samma variant av tandembox eller om de är olika på samma sätt som Whirlpools IKEA-linje inte innehåller samma maskiner som Whirlpools vanliga maskinlinje.


Ledsen att jag kapat din tråd Mattias. Hur har det gått med inskruvningen av dina lådor i marbodalstommen? Det borde kunna fungera med en bricka som distans som någon skrev tidigare.
 
stiga skrev:
Givetvis är det så att tillverkaren är samma om det står Blum på båda leverantörernas lådor. Min fundering är snarare om det är samma variant av tandembox eller om de är olika på samma sätt som Whirlpools IKEA-linje inte innehåller samma maskiner som Whirlpools vanliga maskinlinje.
Jag tog som exempel och tittade på en IKEA-låda med 35cm långa skenor (för överskåp t.ex.). Både skenor och lådsidor är märkta med Blums artikelnummer och när jag slår upp dem i Blums katalog ser jag att det är helt vanliga standardkomponenter.

Lådorna till djupa skåp är hos IKEA 57cm, medan Blums normala måttserie innefattar 55 och 60cm. Artikelnumren är dock i samma serie som för de mått som finns i katalogen (inklusive 35cm-lådorna ovan), vilket torde betyda att endast längden skiljer.

Där tillverkningsland anges står det "Austria".

Jag kan bara konstatera att IKEA säljer Tandembox ur Blums normala sortiment, inte någon sorts B-variant.
 
Hej igen, jo det gick faktiskt bra med brickor det tipsades om, dock fick jag borra nya hål eftersom hålen i Marbodal-stommarna satt längre in än på Ikeas skåp. Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.