Jag försöker styra ihop allt till nya köket. Jag har beställt deras metod för integrerad kyl och frys men valde bort deras egna vitvaror. Vad är det som gör att en integrerad kyl och frys passar i deras skåp mer än dimensionerna?

Kylen vi har hittat är ki81rafe1, https://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/integrerad-kylskap/product/siemens-ki81rafe1/ som enligt tretti inte passar i ett ikea kök.

Tretti förselår istället 3500kr dyrare ki81rafe0, https://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/integrerad-kylskap/product/siemens-ki81rafe0/. De har samma dimensioner men ska enligt Siemens->tretti inte passa, tretti visste dock inte varför.

Jag kontaktade då Siemens direkt som svarade "Dimensioner är exakt samma och bägge är flat hinge bägge kan monteras i IKEA kök skulle inte vara något problem.". Till de båda följer det tydligen med samma installationsmaterial.

Jag är mycket förvirrad, vad är det som ska stämma överens för att en integrerad kyl och frys ska passa i ett ikeakök?
 
Någon som har erfarenhet av Ikeas skåp för integrerade vitvaror?
 
A
pokasd pokasd skrev:
Någon som har erfarenhet av Ikeas skåp för integrerade vitvaror?
det beror ju på höjden och skåpets luckor
lita på tillverkaren istället för lågpriskedjan som vill tjäna mer pengar
 
electroluxaren skrev:
det beror ju på höjden och skåpets luckor
lita på tillverkaren istället för lågpriskedjan som vill tjäna mer pengar
Absolut litar jag mer på tillverkaren. Så det är bara kylskåpets yttre dimensioner som spelar roll om det passar?
 
A
pokasd pokasd skrev:
Absolut litar jag mer på tillverkaren. Så det är bara kylskåpets yttre dimensioner som spelar roll om det passar?
höjden och vilken konstruktion dörren på skåpet har dvs utanpå eller försänkt, det gäller ju att försöka få täckluckan / snickeridörren att lira, vilket tar mesta tiden och går sönder fortast
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Tror inte det finns någon kyl/frys som klarar en 80-lucka. Tittar man på Ikea använder dom ett internt hyllplan och stället skåpet på det för att få upp linjen mellan kyl o frysdörr. Electrolux som är ett skåp dom använder är anpassad för 70-72 lucka och behöver därför komma upp 8-10cm från botten av skåpet. Så länge det finns utrymmet på höjden så är den hyllan anpassningsbar.
 
pokasd pokasd skrev:
Jag försöker styra ihop allt till nya köket. Jag har beställt deras metod för integrerad kyl och frys men valde bort deras egna vitvaror. Vad är det som gör att en integrerad kyl och frys passar i deras skåp mer än dimensionerna?

Kylen vi har hittat är ki81rafe1, [länk] som enligt tretti inte passar i ett ikea kök.

Tretti förselår istället 3500kr dyrare ki81rafe0, [länk]. De har samma dimensioner men ska enligt Siemens->tretti inte passa, tretti visste dock inte varför.

Jag kontaktade då Siemens direkt som svarade "Dimensioner är exakt samma och bägge är flat hinge bägge kan monteras i IKEA kök skulle inte vara något problem.". Till de båda följer det tydligen med samma installationsmaterial.

Jag är mycket förvirrad, vad är det som ska stämma överens för att en integrerad kyl och frys ska passa i ett ikeakök?

Hur gjorde ni?
Sitter i samma sits som du med samma vitvaror och har fått samma svar från Tretti.se - att det inte skulle passa och Siemens säger tvärtemot.
 
E eliper skrev:
Hur gjorde ni?
Sitter i samma sits som du med samma vitvaror och har fått samma svar från Tretti.se - att det inte skulle passa och Siemens säger tvärtemot.
De passa jättebra! Inga problem mer än att jag redan hade monterat gångjärn och följt Ikeas anvisning med extra hylla underst som Ikeas egna vitvaror skulle stå på
 
Hur är det med inbyggnadsugn från Neff? 600 mm hög och 600 mm bred enligt Neff, djup oklart.
 
H Hodie skrev:
Hur är det med inbyggnadsugn från Neff? 600 mm hög och 600 mm bred enligt Neff, djup oklart.
Ingen aning, jämför måtten med Ikeas ugnar
 
H Hodie skrev:
Hur är det med inbyggnadsugn från Neff? 600 mm hög och 600 mm bred enligt Neff, djup oklart.
Det brukar vara måttet på fronten, om det passar eller inte beror på nisch-måttet.

Nisch-måttet är alltså det "inre" måttet här, 54,7x55,8x57,3 cm medan yttermåttet är 59,4x56,7x58,9:
kulinarisk-varmluftsugn-med-angfunktion-rostfritt-stal__1045880_pe842749_s5.jpg
 
  • Gilla
Hodie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.