Är det någon som har byggt Älvsbyhus och valt ett av deras kök för att sedan byta ut endast luckorna till luckor inköpta på ikea? Vi ska bygga ett Oden och funderar på att ta standardköket och sedan köpa snygga luckor på ikea, men vet inte om detta är möjligt.

/Anna
 
vi har funderat i samma tankar. dock är jag tveksam hur det blir ifall man vara byter ut luckorna jämfört med att beställa allt från IKEA.

Vet någon hur mycket avdrag man får på älvsbyhus?
Vad tar ikea för montering?
 
Jag tror inte att du får något avdrag alls från Ä-hus om det bara är luckorna du vill vara utan. Avstår du hela köket inkl. vitvaror så ligger avdraget, sist jag hörde på blygsamma 16.000 Skr, men det kan vara ngn. krona till då denna uppgift härrör sig från -02.

Har aldrig hört att IKEA monterar kök, det är ju själva vitsen med de "platta" paketen och en av förutsättningarna för priset, nämligen att man monterar själv.

//Christina.
 
16 000 kronor i avdrag om man väljer bort köket har jag oxå hört. Då tar de även bort vitvarorna! Så det är nog ingen vinst att välja bort köket :)

Det är därför vi funderar på att ta standardköket, byta alla luckor och vitvaror och sedan försöka att sälja kyl, frys, diskmaskin och spis själva. Men jag vet inte om det fungerar att bara byta luckorna och behålla skåpen.
 
Vi ska bygga ett Torgrim hus.
Väljer bort deras kök helt och hållet då vår återförsäljare säger att det inte är helt enkelt att byta ut bara luckorna. Gångjärn ska stämma osv.

Köket är husets hjärta och älvsbyhus köken känns inte särskilt moderna. Vi känner att det är värt varenda krona att själva få bestämma hur köket ska se ut. Planlösning med köksö osv.

De drar av 16 000 kr för hela köket.

Lycka till!
 
Enklast är väl om någon som har Älsvbyhus mäter sina luckor. Ikeas finns i höjden 70 och 92 cm + två storlekar till högskåpen.
 
Vi kollade på den möjligheten åt ett par bekanta. Det passade inte för dem. (Kanske är standarden ändrad.) Just nu funderar de på luckor från en lokal luckleverantör (ganska billigt, kring 8-10') eller så får jag sätta upp ett nytt IKEA-kök åt dem.
 
Nej. alla stommått är inte lika.  höjd på väggstommar klickar på denna tanke.

men det finns luckor till lika bra prisbild som ikea har hos Hemluckan AB och dom har alla mått på sina luckor. Priset kan du lätt räkna ut i deras webshop..

kolla in http://hemluckan.se

 
Det var väldigt vilken reklam för Hemluckan!
Jag gjorde som du föreslog och tittade in där, och jag blev inte alls imponerad. Det fanns ju ingen prislista!
Jag vill inte först välja att lägga en vara i kundvagnen, för att se vad den kostar. Jag vill direkt se de olika priserna, åtminstone om det ska föreställa en konkurrent till IKEA!

/EB
 
Ja. reklam är det även för ikea och i forumet även för många andra.
För att du lägger ner en eller ett par saker i kundvagnen, betyder det inte att du måste köpa dessa luckor. Du förstår vilken otroligt stor prislista hemluckan skulle ha, med alla tänkbara luckmått modeller träslag och behandlingar de har. Om utbudet vore lika stort som ikea luckutbud vore det inte så svårt. Nej att våga klicka in luckmåtten om man vill veta priset, kostar inget.

Föresten hitta jag inte vad luckorna kostade på ikea. Allt är ju med stomme? eller....
Ber dig att visa mig denna prislista på ikea, som du talar om. Gärna med en direkt länk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.