Har just insett att Ikea samt Kvik har samma program för att rita kök.

Hur lika är dessa kök egentligen ?
Kvalitet/service/passform osv osv ?

Anledningen till frågan är att jag inte tänkt så mycket på Kvik förrän nu.
(de har just öppnat en butik i staden där jag bor)
 
Vi ska sätta in ett kök från Kvik. Den stora anledningen till det är att Kviks designserie är 96 cm arbetshöjd. Ikeas går oxå att göra högre arbetshöjd på men då får man väldigt mycket sockel jämförelsevis mot att Kviks så är skåpen högre.

Ikea har mycket större utbud när det gäller luckor. Prismässigt ligger dom nog ungefär lika om man väljer Kviks Basicserie. Servicen var kanon, vi beställde köket och hade det två veckor senare :) men då beställde vi ingen bänkskiva genom dom. Hade vi gjort det hade det tagit sex veckor ungefär.
 
Mått (på stommar osv) och designmässigt så är det två helt olika kök.

Jämför Ikea och Epoq som har identiska mått, men olika program för att rita. :)
 
Lite mer: Vi var hårt inne på Kvik ett tag tack vare deras lösning för Design med högre bänkskåp, detta även om vi inte riktigt gillade någon av deras luckor.

Det hela föll dock på att de har så tråkigt mått på överskåpen för Designserien, endast 32 eller 64 cm höga. Det funkade inte alls bra med vår takhöjd på 240 cm och kravet att slippa en öppen dammsamling på ovansidan av väggskåpen.

Vi ska dock köpa vask och laminatskiva av dem är tanken.
 
liniz79 skrev:
Vi ska sätta in ett kök från Kvik. Den stora anledningen till det är att Kviks designserie är 96 cm arbetshöjd. Ikeas går oxå att göra högre arbetshöjd på men då får man väldigt mycket sockel jämförelsevis mot att Kviks så är skåpen högre.
Vi är också sugna på att köpa kök från Kvik pga de högre bänkskåpen. Vi är båda långa och gillar att ha lite högre arbetshöjd. Har ni räknat på hur mycket dyrare än IKEA det blev? Och sen blir man såklart nyfiken på resultatet, kan man få se några bilder? :)
 
ginnfilt skrev:
Lite mer: Vi var hårt inne på Kvik ett tag tack vare deras lösning för Design med högre bänkskåp, detta även om vi inte riktigt gillade någon av deras luckor.

Det hela föll dock på att de har så tråkigt mått på överskåpen för Designserien, endast 32 eller 64 cm höga. Det funkade inte alls bra med vår takhöjd på 240 cm och kravet att slippa en öppen dammsamling på ovansidan av väggskåpen.

Vi ska dock köpa vask och laminatskiva av dem är tanken.
Fast de har även överskåp som är 80 cm höga, det valde vi då det passade perfekt i vår lägenhet med 250 cm takhöjd.
 
Cockaby skrev:
Fast de har även överskåp som är 80 cm höga, det valde vi då det passade perfekt i vår lägenhet med 250 cm takhöjd.
Helt rätt och riktigt. Fast dom heter "undersåp för ö-lösning".

Ginnfilt: Om inte jag minns helt fel så har du kommeterat det tidigare i nån tråd och fått samma svar då ;) :)

Mayia: Vi har inte väl inte jämfört exakt med dom skåpen vi tog till slut men bara stommar, luckor, handtag, täcksidor, passbitar och en måttbeställd hylla går på 32.000 kr för vårt kök och det tycker jag det är värt med tanke på att vi är långa båda två så vi vill ha den extrahöjden.

Ritningen ser lite konstig ut för den är inte riktigt komplett men du ser ju i stort sett hur det ser ut.

Bardelen som går ut ska det givetvis vara bänkskiva hela vägen ut. Hörnan med överskåpen kommer det att vara ett hyllplan som följer överskåpen. Vi ska nämligen ha micron där. Det kommer att vara fullhöjd på kylskåpet samt ett toppskåp på det.
 
  • kk1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild till från en annan vy
 
  • kk2_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Buuzzz skrev:
Har just insett att Ikea samt Kvik har samma program för att rita kök.

Hur lika är dessa kök egentligen ?
Kvalitet/service/passform osv osv ?

Anledningen till frågan är att jag inte tänkt så mycket på Kvik förrän nu.
(de har just öppnat en butik i staden där jag bor)
Skellefteå?

Har hört att deras betala först - få sen, har fått mycket kritik. Men som det ser ut så kommer jag beställa kök av dom. Säljaren sa att det var en veckas leveranstid på stommar och lite längre på bänkskivor..

Återkommer.
 
Vi räknade på skillnaden på vårt medelstora lägenhetskök mellan Kvik och ikea och skillanden låg på lite drygt 2000 kronor till ikeas fördel. Detta gällde högblankt vitt kök.

Vi valde till slut Kvik dels för att vi tyckte att deras luckor hade betydligt snyggare finish. När vi var på Ikea och tittade så tyckte vi att det var flera av Abstrakt-luckorna där folien liksom hade dragit sig runt hörnen och Kvik hade en snyggare lösning runt kanterna. Sen så har inte Ikea några intressanta bänkskivor och då var det enklare att ta Kvik.

Sen så kan det vara värt att veta att Kviks stommar inte är lika djupa som Ikeas. Vi märkte det när vi skulle vara smarta och köpa lådinredning hos Ikea istället, besticklådorna gick helt enkelt inte in...

Men vi är nöjda med Kvik, visst strulade det lite med leveransen men inte med Kviks grejer utan vitvarorna vi beställt genom dem. Det märktes att det var en helt ny butik vi beställde från och att de inte har samma storlek som Ikea, de klarade liksom inte av att ryta i med kraft på Siemens för att få våra saker levererade.

/Susanne
 
Manberg skrev:
Skellefteå?
Återkommer.
Skellefteå ! Absolut [smiley=thumbsup.gif]

Manberg ! Skellefteå ?

Alla ni andra (även Manberg) tack för svar/synpunkter i detta. Fortsätt gärna fylla på med mer info ;-)
 
liniz79 skrev:
Här kommer en bild till från en annan vy
Om de nu använder samma ritprogram. Hur får du med kaklet? hade oxå velat sätta in kakel på riktningen och även gärna golv så man får lite mer uppfattning om hur det blir.
 
Nallis skrev:
Om de nu använder samma ritprogram. Hur får du med kaklet? hade oxå velat sätta in kakel på riktningen och även gärna golv så man får lite mer uppfattning om hur det blir.
Det är i grund och botten samma ritprogram fast Kvik har utvecklat "designbiten" lite - fast jag ska tillägga att den är begränsad ;)

Den Kvikbutiken vi köpte vårt i från betalade vi handpenning på halva kostnaden vid beställning och sedan betalade vi resten när vi hämtade köket.
 
liniz79 skrev:
Helt rätt och riktigt. Fast dom heter "undersåp för ö-lösning".

Ginnfilt: Om inte jag minns helt fel så har du kommeterat det tidigare i nån tråd och fått samma svar då.
Ditt minne servar dig korrekt. Jag kan dock varken då eller nu gå med på att Kvik har överskåp/väggskåp som är annat än 32 och 64 cm i designserien. Ett underskåp kan ju aldrig vara ett väggskåp. ;) Jag hänvisar till deras mått och produktförteckning.

Sedan var det väl högst oklart om dessa underskåp för köks-ö kan fås i annan färg än vit på stommarna. Kvik har väl, om jag inte minns fel, endast andra utförande (än vitt) på stommarna för överskåpen och inte underskåpen. Så då faller det även där.
 
Cockaby skrev:
Fast de har även överskåp som är 80 cm höga, det valde vi då det passade perfekt i vår lägenhet med 250 cm takhöjd.
Ginnfilt: Eftersom Cockaby har 80 skåp så borde det ju fungera.
Ska man ha vita luckor spelar det ju ingen roll..... fast å andra sidan kan man inte få färganpassade skåp alls på IKEA, väl? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.