Beställde ett kök från IKEA för fem veckor sedan och fick besked idag - knappt en vecka kvar innan leverans - att bänkskivan kommer 3+ veckor senare. (Det rör sig om en måttbeställd skiva mid underlimmad ho.) Tyvärr råkade jag ut för samma sak vid mitt förra köksköp från IKEA (1999).

Vet ej hur leveransprecisionen är hos övriga köksleverantörer, men för IKEA så är den i alla fall dålig. Skall man vara helt säker så bör man uppenbarligen vänta på leverans av det nya köket innan man slänger ut det gamla köket. Är det så alla gör?

För egen del blir det till att leva utan vatten, avlopp och spis några veckor till.
 
m westling skrev:
För egen del blir det till att leva utan vatten, avlopp och spis några veckor till.
::) Ikea är kanske i maskopi med ett gatukök nära dig? ??? :-/ ;D
 
Hej. Här kommer en roman om hur det gick för oss.

9 april-05 beställde vi vårt kök med måttbeställda bänkskivor på IKEA, på bänkskivorna utlovades en leveranstid på 4 veckor. En vecka efter beställningen anlände en försvarlig mängd platta paket med skåp luckor och inredningar som vi förvarade lite överallt i huset.

Snubblade omkring i huset på det viset under 14 dagar, men tröstades av tanken att skivorna kommer snart.
En dryg vecka innan skivorna skall komma börjar jag riva ut gamla köket och montera det nya för att allt skall vara klart när skivorna kommer.
Som provisorium till bänkskivor använder jag våra gamla och udda bitar jag hittat lite varstans. (Det gäller ju bara en vecka!)

Ha Ha! Precis när jag lagt dit sista provisoriska skivan, ringer dom från IKEA:s kundtjänst och meddelar försenad leverans på ca 4 veckor!!!

Nu vill ju inte bo i ett provisorium under så lång tid, så jag ringer upp "vårt" varuhus och talar med en kundtjänstkille. Talar om att vi skall ha en större fest och att det ser för j....gt ut just nu. Ber att kostnadsfritt få hemskickat 3 enklare bokskivor i standardmått som jag kan skarva in så det ser enhetligt ut. - Inga problem, sade han det fixar vi. Dessutom avtalar vi att en snickare skall komma hem och kostnadsfritt montera de måttbeställda skivorna, när de väl kommer.

Toppen, då är allt klart lagom till skolavslutningen tänker jag. Ha Ha! En knapp vecka innan skivorna skall komma denna gång ringer dom igen. "Tyvärr är leveransen framskjuten ytterligare tre veckor"!

Nu är dock skivorna på plats. Men jag har haft en leveranstid på inalles 11 veckor, mot utlovade 4!

Så kan det gå när IKEA anlitat en firma i Danmark som inte klarar vare sig leveranstider eller kvalitén. Mitt uppe i vår beställning började dom leta alternativa leverantörer och det verkar som dom fortfarande gör det.

Jag är just nu i polemik med IKEA om ekonomisk ersättning. Semestertider och inget har hänt ännu. Jag återkommer om resultatet här på forumet.
 
IKEA bytte leverantör av måttbeställda bänkskivor för ett tag sedan (maj-juni) från en dansk firma till en firma i Tjeckien. I övergången mellan de båda leverantörerna så drog den danska firman ned sina produktionsresurser alltför snabbt innan den tjeckiska kommit igång. Det är vad jag har fått höra angående IKEAs problematik... Måttbeställda saker verkar det alltid bli problem med - oavsett leverantör...

// WM
 
Vi beställde vårt IKEAkök i måndags (ädel vit), det ska levereras i mitten på nästa vecka medan de måttbeställda bänkskivorna skulle dröja hela 7 veckor! Hoppas nu att de åtminstone håller vad de lovar så att skivorna inte blir ytterligare försenade.
 
mitt ikea kök kom i tid..tillsammans med mina tre mått beställda bänkskivor, likadant förr gången jag byggde ett ikea kök. hade inga problem då heller förutom att jag fick för mycket skåp, men det kan jag leva med :D
 
Vi hade oxå mycket strul med måttbeställda skivor. Blir det fördjöjningar kan man få installation av standardbänkskivor så länge. Det skulle vi få, men eftersom de ordinarie bänkskivorna helt plötsligt skulle komma tidigare än det ANDRA förseningsdatumet vi fått, så drog de tillbaka vad de lovat. (+ att när bänkskivan väl skulle levereras så kom den på fel tid då vi var ute o kunde inte levereras förrän ytterligare 4 dar senare)

Blev ARG, satt 1 tim i telefon o fick till slut en chef på IKEA att ordna med snickare o elektiker som kostnadsfritt sågade till o installerade hällen i den ordinarie bänkskivan. + att vi fick skicka kvitton till ikea på den lunch vi tvingats äta ute under den mest struligaste veckan...

Ett tips är att alltid skriva ner namnet på den man pratar med på kundtjänst o exakt vad de lovat. (det gäller vivaruleverantörerna också!!!)

(Nu efteråt är vi jättenöjda med vårt ikeakök!Supersnyggt o prisvärt!)
 
Tack för tipsen. Ringde IKEAs kundtjänst i Älmhult och fick tre bänkskivor (min måttbeställda skiva är i form av ett u) och en diskho till låns.
Tydligen är det många som har försenad leverans (pga fabriksbytet enl ovan).
 
Vi beställde vårt Tidaholm av IKEA i Mars och ville ha leveransen i Juli.Det kom på utsatt dag men tyvärr saknades det både handtag och 3 lådfronter(gjorde inget eftersom huset inte var färdigt i övrigt).Vi kontaktade dem direkt och inom 1 vecka hade vi allt.Trevligt bemötande var det också.Synd att en del har otur men vi har bara positivt att säga om IKEA.Har beställt ett kök till föräldrarnas hus nu också.Ska bytas om 2.5 månader.
 
Ja se IKEA.....

När vi skulle beställa köket till vår lägenhet åkte vi in till IKEA och fick hjälp med att rita upp köket. Vi lämnade en ritning med exakta mått på våra bänkskivor och åkte sen hem för att vänta på prisuppgifterna (de kunde inte göra klart just då eftersom det var så mycket folk i butiken). Det kom aldrig några prisuppgifter, så 2 veckor senare åkte vi till IKEA igen och undrade vart de tagit vägen. De letade en stund och hittade våra papper som vi fick kolla igenom och skriva under. (Hann inte ta med papperen hem och kolla i lugn och ro eftersom köket redan var 2 veckor efter tidsschemat.)
När köket anländer ser den ena bänkskivan konstig ut....och mycket riktigt så var det helt fel mått på den. Vi ringer upp butiken och de svarar bara att om vi har godkänt ritningen får vi stå för det. Under normala omständigheter hade vi ju antagligen sett felet innan vi skrev på papperen, men nu stod vi i butiken med fullt med folk och en stressad säljare. Vi tyckte ju förstås att det var IKEAs fel eftersom:
1: Vi fick aldrig några papper hemskickade att titta på i lugn och ro.
2: Vi hade lämnat en ritning (som de också hade kvar, och där kunde man se att vi hade rätt mått).

Det var bara att köpa en ny bänkskiva och vänta ytterligare några veckor på leverans.

Nu när vi ska byta kök i huset köper vi bänkskivorna någon annanstans....så att de slapp betala sin egen miss då förlorar de på nu eftersom vi inte köper bänkskivor där mer. Men jag antar att IKEA överlever ändå. ;D
 
Bobbe skrev:
Hej. Här kommer en roman om hur det gick för oss.

9 april-05 beställde vi vårt kök med måttbeställda bänkskivor på IKEA, på bänkskivorna utlovades en leveranstid på 4 veckor. En vecka efter beställningen anlände en försvarlig mängd platta paket med skåp luckor och inredningar som vi förvarade lite överallt i huset.

Snubblade omkring i huset på det viset under 14 dagar, men tröstades av tanken att skivorna kommer snart.
En dryg vecka innan skivorna skall komma börjar jag riva ut gamla köket och montera det nya för att allt skall vara klart när skivorna kommer.
Som provisorium till bänkskivor använder jag våra gamla och udda bitar jag hittat lite varstans. (Det gäller ju bara en vecka!)

Ha Ha! Precis när jag lagt dit sista provisoriska skivan, ringer dom från IKEA:s kundtjänst och meddelar försenad leverans på ca 4 veckor!!!

Nu vill ju inte bo i ett provisorium under så lång tid, så jag ringer upp "vårt" varuhus och talar med en kundtjänstkille. Talar om att vi skall ha en större fest och att det ser för j....gt ut just nu. Ber att kostnadsfritt få hemskickat 3 enklare bokskivor i standardmått som jag kan skarva in så det ser enhetligt ut. - Inga problem, sade han det fixar vi. Dessutom avtalar vi att en snickare skall komma hem och kostnadsfritt montera de måttbeställda skivorna, när de väl kommer.

Toppen, då är allt klart lagom till skolavslutningen tänker jag. Ha Ha! En knapp vecka innan skivorna skall komma denna gång ringer dom igen. "Tyvärr är leveransen framskjuten ytterligare tre veckor"!

Nu är dock skivorna på plats. Men jag har haft en leveranstid på inalles 11 veckor, mot utlovade 4!

Så kan det gå när IKEA anlitat en firma i Danmark som inte klarar vare sig leveranstider eller kvalitén. Mitt uppe i vår beställning började dom leta alternativa leverantörer och det verkar som dom fortfarande gör det.

Jag är just nu i polemik med IKEA om ekonomisk ersättning. Semestertider och inget har hänt ännu. Jag återkommer om resultatet här på forumet.  
Äntligen klart! Fick ett mail från kundtjänst 2/9!!! Där dom skrev att dom sätter in 10% av kökets totalkostnad på vårt Familykort.
(Fick 10% tidigare också genom deras "köksveckor"). ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.