D
jag hade planerat att använda IKEA förbättra dekorlist som står angiven att den ska vara 2 cm. Det visade sig att den var tre centimeter i verkligheten (art 203 067 16). Sjukt märkligt

Ikea anger att väggskenan ska sättas minst 20 mm från tak och det blir då avståndet från skåpet till taket. Hade då varit perfekt att använda dekorlisten som jag hade tänkt. 3 cm bygger dock för mycket i mitt kök.

Någon som satt väggskenan närmare taket, tex 13mm? Jag skulle då kunna använda en täcksida ovanför skåpen mot taket.

Jag vet att man på något vis måste vinkla in skåpen mot skenan men frågan är om det kan funka med 13mm istället för 20mm?
 
tommib
Om ni är två kan du sätta skenan kloss mot taket. Det som händer är att du får hänga skenfästena på skenan utan skåp för att sedan lyfta upp skåpen och skruva fast fästena. Man behöver vara två och det är mycket lättare att göra om det inte är någon köksbänk på plats än.

Jag skulle dock lämna 5mm eller så för att inte dörrarna ska slå i taket om de är minsta snedhängda (eller taket snett).
Din idé med en liggande täcksida ovanpå är inte alls dum.
 
D
Tommib,

Jag förstår precis hur du menar!

Tack som fan, du räddade nattsömnen :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.