Vi ska bygga om vårat kök och har tänkt satsa på stommar från IKEA men vitvaror från bl a electrolux. Hur går deras micro och ugn in i ikeas inbyggnadsskåp? Är det svårt att få det snyggt med passbitar? Är lite av en perfektionist... När det gäller kyl och frys, kan man välja annat märke där eller måste man köra med ikeas? Skulle egentligen vilja ha en stor hög kyl men det är inget som ikea har. Skulle vara extremt tacksam för hjälp!

/Mira
 
I deras väggskåp för microvågsugn passar ingen annan micro än IKEA's egen. I deras högskåp för inbyggnadsprodukter passar däremot det mesta.

När det gäller kyl/frys kan de vara max 197cm från golvet om du vill ha ett skåp (60x35) ovanför och ett 233cm-högskåp på samma sida. Om du inte har något högskåp kan du däremot ha en högre kyl/frys och bara sätta alla väggskåp några cm högre upp från bänkskåpen.

Epoq har ett väggskåp för micro som funkar med de flesta märken och ett toppskåp (ovanför kyl/frys) som är kortare så det funkar med kyl/frys upp till 207cm. De har också trämönstrade stommar vilket är snyggt om du vill ha träluckor.

Ett annat alternativ är att såga till IKEAs toppskåp och använda en lådfrånt som lucka istället. Jag har inte lådfronternas storlekar i huvudet men jag har för mig att de finns som 13,18,28 och 31 cm höga.
 
Redigerat:
I deras väggskåp för microvågsugn passar ingen annan micro än IKEA's egen. I deras högskåp för inbyggnadsprodukter passar däremot det mesta.

Vi har Ikea Lidingö och Electrolux maskiner och det blir en glipa ovanför micron.Vi har ugn och micro ovanför varandra,men den glipan är perfekt att ha plåtarna till ugnen i då vi använder ugnen mycket.

.

Ett annat alternativ är att såga till IKEAs toppskåp och använda en lådfrånt som lucka istället. Jag har inte lådfronternas storlekar i huvudet men jag har för mig att de finns som 13,18,28 och 31 cm höga.

Så fick vi göra med en 31 cm lucka då vi har en kyl/frys som är 200 cm hög
 
Även vi kommer att bygga vårt kök med stommar från IKEA men vitvaror från
bl a electrolux. Men det skulle vara kul att se lite bilder på de lösningar ni pratar om. Har någon möjlighet att ta lite bilder?
 
Tack för bilderna, ser mycket bra ut.
 
Lyfter ett varnande finger ang Electrolux har så gott som hart fel/problem med samtliga nya produkter vi köpt. Leverans problem på reservdelar (månader) och saker som inte passa som det ska.
 
Vi har inga problem med våra vitvaror.Kollar man på trådar här så varnas det för alla märken men vi resonerade som så att inte ta de allra billigaste modellerna (dålig kvalitet)men inte heller de dyraste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.