Hej! Vi har platsbyggda garderober i vårat sovrum. Garderoberna går jäms med väggen, alltså inte i en "glugg" som många andra. Vi har köpt Ikeas lösning Skytta och nu har vi börjat fundera på om det kommer se dumt ut.

Skenorna kommer alltså läggas utanför väggen och inte döljas av väggen som det är på alla bilder man ser när man googlar. Svårt att förklara men skjutdörrarna kommer som ligga utanpå väggen och inte jäms med väggen.

Har någon här på forumet något tips på lösning eller kommer det att bli bra som vi tänkt det?
 
Jag har också Skytta-dörrar men jag förstår inte riktigt hur du menar?

Kan du ta en bild eller två och kanske rita in hur du har tänkt dig?
 
zarkov zarkov skrev:
Jag har också Skytta-dörrar men jag förstår inte riktigt hur du menar?

Kan du ta en bild eller två och kanske rita in hur du har tänkt dig?
Ihopmontering av möbel, mitt i processen, kläder syns, kartonger på golv, röd gardin, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser på bilden så hamnar skenorna utanför väggen, vilket får oss att fundera om det kommer se dumt ut med skjutdörrarna.
 
Unikt namn
I PAX-systemet vill jag minnas att skenan avslutas med en stående plåt-list så att man inte ser in igenom springan som bildas mellan skjutdörr och garderob. Kanske finns något liknande till Skytta?

Vill du ha ett mer slimmat avtryck, så kan du sätta upp gardinskenan VIDGA i taket och låta en mörkläggningsgardin dölja garderoben.
 
Funderar på om man ska regla upp väggen så det blir mer dolt? Snabbt fixat
 
K Kallskuret skrev:
[bild]
Som man ser på bilden så hamnar skenorna utanför väggen, vilket får oss att fundera om det kommer se dumt ut med skjutdörrarna.
Ja, på något sätt bör du ju avsluta skenan, om inte annat för att förhindra urspårning. Jag byggde själv en ram runt och klädde med gips men vi har inte separata garderober innanför utan en enda stor förvaring.

Det finns ju andra skjutdörrar, både hos ikea och andra, som snarare hänger i stommarna än utanpå och kommer närmare men jag vet inte hur mycket det hjälper här.
 
Det går ju att bara sätta en 4,5x95 med väggen där skenan slutar och klä in med tre brädor. Hur bred är skenan?
 
zarkov zarkov skrev:
Ja, på något sätt bör du ju avsluta skenan, om inte annat för att förhindra urspårning. Jag byggde själv en ram runt och klädde med gips men vi har inte separata garderober innanför utan en enda stor förvaring.

Det finns ju andra skjutdörrar, både hos ikea och andra, som snarare hänger i stommarna än utanpå och kommer närmare men jag vet inte hur mycket det hjälper här.
Nu har jag erfarenhet av Elfas system och det förefaller likna Skytta.
https://elfa.com/sv-se/skjutdorrar/monteringsmöjligheter
Skjutdörrarna är ju förskjutna inåt så att det blir snyggt. Sen kan man säkert hitta en annan lösning.
 
J Jontha skrev:
Det går ju att bara sätta en 4,5x95 med väggen där skenan slutar och klä in med tre brädor. Hur bred är skenan?
Förstår inte riktigt hur du menar.
 
K Kallskuret skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar.
Det här är under en lättare renovering. Som du ser i slutet av gluggen så har jag en utbyggnad för att få en djupare garderob.

Sätt upp en regel och sedan klä in den med nån förmålad bräda. Alla mått är standardiserade så det är som att bygga lego. Om du tittar så ser du dessa brädor hänga åt sidan för att jag klätt av regeln under renoveringen.

Tänk en regel som är 4,5x9,5cm. Då tar du en täckbräda som är 4,5cm på framdelen och sen två brädor som är 9,5cm på sidorna. Men det är såklart bäst om du matchar regelns djup med skenan.
Renoveringsprojekt, oavslutade väggar, virke, sovrum, säng, designlampa, mörkt utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallskuret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.