Vi planerar kök.
Det blir ett IKEA Bodbyn grå, med vitt rektangulärt kakel på väggen.
Bänkskivan blir en Oxsten. Men vilken?
Vad är era erfarenheter av olika varianter?
Det lutar åt en vit eller marmorfärgad.
Är nån av dem mer fläck- eller smutskänslig? Känns det B med fejkmarmor?
IKEA säger att man inte ska ställa varma kastruller på bänken. Hur känslig är den egentligen?
Andra idéer?
 
Vi har den mörkgråa marmorerade. Den är snygg och känns inte fejk - den ser inte ut som marmor alls utan den känns mer som ett eget material. Ytan är ju lite skrovlig - inte blank. Kan tyvärr inte uttala mig om fläckkänsligheten, men den behövs torkas av noga eftersom den har en förmåga att dra åt sig damm. Eller så har jag inte hittat rätt trasa eller metod att torka den med :)
 
  • Gilla
Genvägen
  • Laddar…
T
G Genvägen skrev:
Vi planerar kök.
Det blir ett IKEA Bodbyn grå, med vitt rektangulärt kakel på väggen.
Bänkskivan blir en Oxsten. Men vilken?
Vad är era erfarenheter av olika varianter?
Det lutar åt en vit eller marmorfärgad.
Är nån av dem mer fläck- eller smutskänslig? Känns det B med fejkmarmor?
IKEA säger att man inte ska ställa varma kastruller på bänken. Hur känslig är den egentligen?
Andra idéer?
Vi har den marmorfärgade (ljusa). Vi är väldigt nöjda med den, känns inte alls billig. Jag skulle inte kunna se skillnad på denna och en riktig homogen skiva.

Vi har inte märkt av att den är känslig för fläckar, inte heller speciellt värmekänslig. Dock har vi ej ställt varma kastruller rakt på den, men en varm kaffekopp är inga problem.

Observera att när ni beställer skivan, så räkna inte med att det skall komma på utsatt tid, även fast ni har ett bestämt datum. Våran blev 3 veckor försenad, dessutom massor med strul då vi inte fick hela leveransen samtidigt.
 
  • Gilla
Genvägen
  • Laddar…
Vi har nu nästan bestämt oss för en ljus marmor Oxsten.
Nästa fråga. Infrästa avrinningsränder till hon. Bra eller dåligt? Är ni nöjda?
 
T
Vet ej, har inte det. Vi valde ej det pga utseendet.
 
Vet att silstones 20mm "klarar" 150grader men ytan blir förstörd, är ju lim blandat med kvarts, min vän har något ikea skiva, ställde en varm kastrull på bänken och den sprack rakt av på djupet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.