Hej forumet!

Jag har köpt en MÖJLIG Domino gashäll från IKEA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10237139/). Jag vill koppla den till en vanlig gasoltub.

På baksidan av hällen finns ett munstycke där slangen ska kopplas på. Detta munstycke är alldeles för smalt för en vanlig gasolslang som används till en P11-tub. Munstycket är fastskruvat på hällen med en R15-gängning.

Jag har ringt IKEA och frågat om det finns en R15-till-gasolnippel men det verkar inte finnas som reserevdel. Lokala järnaffären hade inte heller sett detta trots stort sortiment av gasoldelar.

Hur har ni andra kopplat in era IKEA-gasolhällar till en vanlig gasoltub?
 
Du borde kunna använda en sån här: http://www.rinkabyror.se/artikel/slangnippel-10r-x-10-mm/

Ska hällen sitta inne eller ute? Ska du ha den inne skulle jag ta hem en röris som kan gas så att du inte råkar ut för läckor. Den verkar också behöva byggas om om du ska elda butan/propan i den från flaska och inte naturgas som i stadsgasnätet.
 
Jag lånar tråden 4 år senare, toolman77 verkar ju ha koll på detta :)

Jag har planer att köpa gashäll från Ikea (MÖJLIG) till mitt utekök som ska kopplas till vanlig gasoltub.

Vad behöver jag köpa för kopplingar för att få till det?
Jag fattar rätt i att hällen från IKEA inte behöver någon strömförsörjning, eller?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Deejay86
  • Laddar…
Kommer du skydda den på något vis? Risken är att den slits otroligt av förvaras ute i regn.
 
Kolla så att hällen verkligen är byggd för gasol och inte för stadsgas. Det är normalt olika munstycken för de olika gaserna.

De verkar förresten komma med
"Förinställd injektor för naturgas, konverteringsinjektor för propan och butan medföljer."

Kolla i manualen vilken koppling det är och komplettera med en slangnippel som passar gasolslangen. Trycket är bara 30mbar så det är inte så svårt att få tätt men var noggrann ändå. Gasol är tungt och rinner utmed marken där det kan samlas i en grop och antändas....
 
A
dessa röstar oerhört snabbt utomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.