Godkväll alla.
Slog mig precis att jag kanske gjort världens miss.

Har ett kök från Ikea ståendes som ska sättas upp i L-vinkel.
Har måttbeställt bänkskiva till detta för många tusen.
MEN kom precis på att skenan man monterar skåpen på bygger 1cm.
Stämmer detta att skåpen kommer 1cm längre ut pga detta?
Isåfall kommer jag sakna 1cm i varje kant.

Tänker jag rätt här och ska jag ringa bänkskivsfirman direkt på måndag och be dom lägga till1cm i varje ände?
 
Du får nog förklara den där centimetern lite närmare. Om skenan skåpen STÅR på bygger 1 cm kommer de väl 1 cm HÖGRE, inte åt sidan, eller? Jag har satt upp ett par IKEA-kök, men det var med Faktum-stommar och de finns nog inte sedan ett par år tillbaka om jag inte minns fel.
 
Skrev nog lite dumt.
Men man hänger upp Ikea nu med en skena. Denna är 1 cm tjock.

Men är osäker på om det bygger 1cm pga detta eller om den skjuts i såpass att den kommer nära väggen ändå.
 
Det går fortfarande att sätta dit skåpen på det gamla sättet om man vill , så man är inte tvungen att ha en skena. :)
 
Jädrigt sant.
Pust. :)
 
Med skenan så rekommenderas ett djup på 63cm på bänkskivan för att få ett bra överhäng. På sidorna 1cm utanför eventuell täcksida.
Jag jobbar som kökssäljare på Ikea!
 
Kommer högskåp på ena sidan och kyl/frys på andra. Så inga öppna ändar.

Men den bygger exakt 1cm då?
Ska ringa imorrn ändå och se om dom börjat tillverka skivan än. Annars så ändrar jag med 1 cm extra på varje ände.
 
Du behöver inte lägga på något om kortändarna slutar mot högskåp eller vägg.
 
Skåpen bygger väl 1cm ut från vägg med skenorna?
Då måste man lägga på den extra cm iomed att köket är L format.
 
Ja den bygger 1cm stommen är 60cm luckan ca 1cm och resten överhäng för att slippa massa rinn på luckan.
 
Exakt.
Då måste jag lägga på 1 cm på en måttbeställd skiva om jag väljer att montera med skenan.
 
Det beror på vad du har beställt för mått och vilka storlekar dina skåp har. Ett hörnskåp med karusell bygger 875mm
 
edit.

Ja du bör lägga på 1cm på ena bänkskivan men som ovanstående säger beror ju det på hur du valt att placera skåpen.

Har du valt hörnskåp så finns det väldigt mkt spel där så där kan du eventuellt trolla bort din cm beroende på hur du valt att placera hörnskåpet.
 
Redigerat:
Fick sätta mig vid datorn nu. Lättare att skriva här. :)
Har bifogat en bild på hur köket ser ut.
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man monterar köket med skenan så innebär det i ovankant att bänkskivan måste flyttas 1 cm längre bak för att täcka detta.
Då kommer ju den lilla bänkskivan som sitter till vänster även den att hamna 1 cm längre bak.
Då jag endast räknade måtten på skåpen så skivan täcker dessa så missas ju denna extra centimetern.
Blir ju även samma visa på den långa delen då skåpen till vänster monteras på skena med.
Där kommer skivan också att behövas flyttas 1 cm mer åt vänster för att täcka skenan.

Alltså saknas det 1 cm på kanterna sen om man monterar med skenan. Är ni med?
 
I ditt fall bör bänkskivan vara i följande mått 800+875 och 875+800+600+800 om jag ser rätt. Hur är det med köksön då, ska du fästa den med Ikeas monteringskitt så bygger den oxå 1cm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.