Jag behöver ta vara på varje cm i nya köket för min lilla stuga.

Vi är långa i familjen, mellan 180-190 cm och hade tänkt oss 90 cm bänkhöjd.

Nyköpta IKEA Metod stommarna är 80 cm höga. Benen jag köpte till är 8 cm höga och jag har en bänkskiva som är 3 cm tjock och 61 cm djup.

När det gäller höjden får jag det till 8 + 80 + 3 = 91 cm bänkhöjd och det är väl lagom?

Om jag skippar upphängningsskenan bakom skåpen, sätter en regel på golvet längst in som jag ställer skåpen på funkar det då med en 61 cm djup bänkskiva?

Eftersom jag fick tag i en beganad fin granitskiva med djupet 61 cm, i exakt rätt längd för 1000:-, så är det ju den som ska användas förstås. Men det skulle ju gå att lägga en smal trälist mellan väggen och bänkskivan om den behöver gå ut längre över skåpen.
 
L
Standardhöjd 90 cm
Regel på väggen i våg att ställa skåpen i bakkant går utmärkt
Ikea-skåpen 61,6 mm , det blir inte mycket som skivan kommer att sticka ut , vad ska du ha
( något fönster där ) mellan Ö-skåp och U-skåp kakel , då kan du sätta en gipskiva som villar på skåpets uppsida , och knuffa bänkskivan mot , då får du hem en eller par centimeter
ut för skivan
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Jag tänkte inte ha några överskåp alls då det är ett fönster ovanför, jag kan låta fönsterbrädan sticka fram lite och så kakel på väggen i hörnan med hällen. Eventuellt även kakla vid hörnan mot diskbänken. Kanske kan vara lämpligt att knuffa ut bänkskivan 13 mm med en remsa gips bakom?
Köksinredning utan överskåp, med diskho, spis och kylskåp framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Med den lösning som du visar , för att inte trassla till det för mycket med en extra gips på hela väggen ( det blir lite enklare då att få ut bänkskivan blir 13 mm ) ställa den på skåpen , gipsen går ner förbi skivan , vips har du fått it skivan lite . och allt jämt och fint att måla eller kakla på .
Ett lite aber är hur det blir runt fönstret om du sätter en gips på hela väggen .
En sak till att tänka på , med gips och skiva mot varandra , så kan det bli skitigt på väggen när du torkar blött ( blir alltid någon gång ) i vecket , du bör nog ha något mer vattentåligt på väggen där , men det får du tänka till på själv
 
Väggen har 11 mm OSB skiva och sedan 13 mm gipskiva just nu. Jag skulle enkelt kunna ta bort gipsskivorna bakom bänkskåpen och ställa dem direkt mod OSB-skivan förstås. Då stämmer allt runt fönstret också. Är det något problem med att skippa gipsskivan bakom bänkskåpen i en yttervägg?
 
L
S Superrobban skrev:
Väggen har 11 mm OSB skiva och sedan 13 mm gipskiva just nu. Jag skulle enkelt kunna ta bort gipsskivorna bakom bänkskåpen och ställa dem direkt mod OSB-skivan förstås. Då stämmer allt runt fönstret också. Är det något problem med att skippa gipsskivan bakom bänkskåpen i en yttervägg?
Du kan skippa vad du vill med det som är bakom skåp , bara det passar dina mått du vill ha ,
det ögat inte ser gråter det inte för
Bara det jag sa om att torka vått mot en målad vägg , den blir randigt skitig och svårt att få bort
och en gips tål inte vatten som kanske kommer i mellan skiva och bänk ,
PS går att sätta en snygg list där , som tätas mot bänken med något , men inte så estetiskt
 
  • Gilla
mosc och 1 till
  • Laddar…
Det var en bra synpunkt med att torka vått mot en målad vägg är olämpligt. Ska nog kakla lite på båda sidorna om fönstret, vi ska ju handdiska allt i stugan så det kan slaska en del.

Jag ska ha glasfiberväv och färg på väggarna i övrigt, har sett någon som satt glasskiva mot väggen med tapet bakom i köket, men det känns för modernt i en äldre stuga.

Och så gäller det att få till en bra anslutning mellan fönsterbrädan och bänkskivan, jag har inte satt fast fönsterbrädan ännu. Med 90 cm bänkhöjd blir det lagom att låta fönsterbrädan gå ut dikt ovanpå bänkskivan, cirka 10-20 mm kanske. Om jag lackar fönsterbrädan, som är tillsågad av en bit 25 mm furugolvplank som blev över, och sedan lackar den med någon tålig oljefärg kanske det räcker att lägga en siliconfog längs hela fönsterbrädan mot bänkskivan?

Fönstren sitter alltså 10 cm lägre än på bilden.
 
L
Inte omöjligt att det går med den lösningen , tänk då att du kanske behöver i framtiden ta bort fönsterbrädan om den skulle bli ful av fukt eller vatten , 4 mässingskruv försänkta skämmer inte . och en liiiiten tunn stäng i framkant mellan skiva och fönsterbänk . så det bara ligger precis i kanten , kan bli snyggt
Har ett fönster jag med , det är ca 1 cm mellan där , på andra sidan och inte vid diskbänken ,
 
Jag tycker att det är väldigt skönt med högre bänkar än 90 cm.
Har 97 själv och det funkar jättebra.
 
Fixade till bilden nu, och sänkte fönstren till rätt nivå.

Tänkte om det stänker upp lite på fönsterglasen går det ju enkelt att torka av, och jag har målat fönsterbågarna med tre lager lackfärg nu så de har en tålig yta.

Enkelt löstagbar fönsterbräda var också en smart idé. Funderar nu på om jag kanske skulle köra med en fönsterbräda av stenmaterial istället.

Kan ju börja med den jag har så länge, har lite tajt budget för detta projekt.

Renoverat kök med nypositionerade fönster, lackade fönsterbågar och köksinredning med diskbänk och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
filbur
  • Laddar…
L
Du har fått lite att tänka på nu , många saker runt det du håller på med , men det föder ytterligare kreavitet i huvudet , så någonting har det väl gett ,
Bara tänka vidare , och utföra det på ett för dig bra sätt
Gott Nytt År på ER
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.