Hej!

Har sökt och sökt på ämnet men känner att jag inte fick mina funderingar helt besvarade...

Har förstått utifrån flera diskussioner att det "med vissa fix" går att installera MAXIMERA innerlådor i en FAKTUM-stomme. Det rör sig om ett 60cm brett FAKTUM-högskåp (tyvärr okänt år, tippar på ca 2010?) där jag skulle vilja fästa nya gångjärn och installera lådor i st f de ganska opraktiska hyllor som just nu finns.

Hoppas att någon kan hjälpa med mina mer specifika frågor:

1. Förstår att det då gäller att ha 153°-gångjärn - spelar det i s f någon roll om det är UTRUSTA eller FAKTUM-gångjärnen? Hittade nämligen FAKTUM 153°-gångjärn i IKEAS fyndhörna och utöver att de vad jag förstår inte har dämpning (borde kunna ersättas med de dämpare som vi har i våra befintliga FAKTUM-gångjärn?) så verkar de uppnå samma effekt - att dörren öppnas "utåt" på ett sätt som gör att den inte förhindrar lådöppning? Stämmer detta?

2. När jag väl kan öppna mitt FAKTUM-skåp på rätt sätt har jag uppfattat att om det rör sig om innerlådeplacering (för jag har förstått att det är samma lådor som installeras, bara att skenorna placeras på olika ställen?) så behövs några extra borrade hål för att fästa MAXIMERA-skenorna i FAKTUM-stommen men att det för övrigt ska funka OK? Att dörren går att stänga igen etc?

3. Går det att montera vanliga hyllor från METOD i FAKTUM? Skulle vilja kunna fixa en "grundare" hylla ovanför en hel-djup hylla också nämligen...

BONUSFRÅGA: Till de som påpekar att det inte funkar p g a "måtten" (bl a IKEA verkar ha denna policy) - vilka mått exakt är det som har ändrats mellan FAKTUM och METOD? Bredd? Djup? Och hur mkt i s f? Någon som har koll?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.