Hej
Kommer att köpa ett IKEA kök men vill gärna ha Siemens el Bosch diskmaskin. Problemet med IKEAS inbyggda diskmaskiner är att alla modeller inte kan ha tredelad lucka, vilket vi har valt på bänkskåpen. Oklart varför.

Så frågan är om det finns sådana begränsningar till Siemens eller Bosch och vad skall man isf leta efter eller tänka på?
 
Ingen som kan ge sig på att svara på denna? Vill helt inte köpa diskmaskin från Ikea men om luckan inte passar så får det bli så.. någon måste ju ha ställts inför detta dilemmat?
 
A
D Dr Benz skrev:
Ingen som kan ge sig på att svara på denna? Vill helt inte köpa diskmaskin från Ikea men om luckan inte passar så får det bli så.. någon måste ju ha ställts inför detta dilemmat?
du får fråga ikea det är ju deras luckor.
men de tredelade luckorna kräver hopsättning på baksidan i en anordning som medger att de kan förflyttas i höjd under öppning.
tredelade luckor är skit att ha på en diskmaskin och flera kunder väljer istället att ha en lucka i samma serie.
 
electroluxaren skrev:
du får fråga ikea det är ju deras luckor.
men de tredelade luckorna kräver hopsättning på baksidan i en anordning som medger att de kan förflyttas i höjd under öppning.
tredelade luckor är skit att ha på en diskmaskin och flera kunder väljer istället att ha en lucka i samma serie.
Mja… Ikea kan ju inte svara på andra tillverkare vad dom kan åstadkomma luckmässigt. Dom kunde knappt svara på sitt eget..

Jag känner till skenan på baksidan och misstänker att den bygger för mkt och det därför blir tight. Om inte någon annan har lyckats så får det väl isf bli Ikeas egna diskmaskin. Helt ok men Lite sladdrig..
 
A
D Dr Benz skrev:
Mja… Ikea kan ju inte svara på andra tillverkare vad dom kan åstadkomma luckmässigt. Dom kunde knappt svara på sitt eget..

Jag känner till skenan på baksidan och misstänker att den bygger för mkt och det därför blir tight. Om inte någon annan har lyckats så får det väl isf bli Ikeas egna diskmaskin. Helt ok men Lite sladdrig..
ikeas två toppmodeller är ju bosch /siemens så....
diskad och proffsig
 
electroluxaren skrev:
ikeas två toppmodeller är ju bosch /siemens så....
diskad och proffsig
japp det där är ju ett intressant påpekande.

Mellan modellen för ca 6000 kan ha delad. Nästa för ca 7-8000 kan det inte. Den dyraste kan ha det.

Hur vet man vem som är tillverkaren på IKEAS produkter?

Har en beskedligt billig Bosch i hyreslägenheten vi bor i just nu. Den diskar fantastiskt bra och framförallt blir det väldigt torrt. Fastän luckan är stängd. Imponerande.
 
A
D Dr Benz skrev:
japp det där är ju ett intressant påpekande.

Mellan modellen för ca 6000 kan ha delad. Nästa för ca 7-8000 kan det inte. Den dyraste kan ha det.

Hur vet man vem som är tillverkaren på IKEAS produkter?

Har en beskedligt billig Bosch i hyreslägenheten vi bor i just nu. Den diskar fantastiskt bra och framförallt blir det väldigt torrt. Fastän luckan är stängd. Imponerande.
jag ser det
men fråga ikea
Det är bara Diskad och Proffsig som kommer från Siemens inte någon 6000kkr maskin
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
BirgitS
D Dr Benz skrev:
Ingen som kan ge sig på att svara på denna? Vill helt inte köpa diskmaskin från Ikea men om luckan inte passar så får det bli så.. någon måste ju ha ställts inför detta dilemmat?
Har du prövat att fråga om det i någon butik med bra kundservice typ Elon?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat att fråga om det i någon butik med bra kundservice typ Elon?
Nej inte ännu. Men det är såklart lättast att veta efter att man har frågat. Tar den med mig, tack.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]
Tack Richard. Har koll där också men jag tänker att om IKEA inte kan monter alla sorters luckor på sina ”egna” diskmaskiner så finns det risk att det inte heller går på externa.

Min fru kommer i stort att ”döda” mig om hon inte får linjerat på luckorna.. jag vill ha besticken i en låda istället för korg men då MÅSTE det vara rätt
Lucka… :crysmile:
 
richardtenggren
D Dr Benz skrev:
Tack Richard. Har koll där också men jag tänker att om IKEA inte kan monter alla sorters luckor på sina ”egna” diskmaskiner så finns det risk att det inte heller går på externa.

Min fru kommer i stort att ”döda” mig om hon inte får linjerat på luckorna.. jag vill ha besticken i en låda istället för korg men då MÅSTE det vara rätt
Lucka… :crysmile:
Jag har Ikea kök och en Siemens IQ500, har dock inte hunnit få dit fronten, men jag har satt ihop lådfronter med dominos, men av frågan att döma så har du ingen sådan.
Man kan troligen fräsa ner och montera någon form av hålplatta eller liknande också. Det måste nog vara flush med luckornas baksida i alla fall.

Beslagen från Siemens är fyra stycken metallbeslag som skruvas i fronterna för att sedan hakas fast i maskinen. Dit har jag dock inte hunnit komma av oförklarliga skäl :p
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
richardtenggren
Så här blev min montering :)
Grå skåp mot ljus trägolv i rum med solljus från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
H Hoppemums skrev:
Monterade ett Ikea-kök i höstas, med en integrerad diskmaskin från Bosch.
Köpte Ikea Behjälplig att montera fronterna på. Funkar bra då fronten måste glida för att inte nedre delen ska ta i diskmaskinen när man öppnar.
Nu har vi bara två-delad front, men monteringsanvisningen visar bild på tre-delad.

[länk]
Perfekt. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.