Hej. Hoppas valde rätt forum.
Nyinflyttad till hus sen 6 månader tillbaka och nu har en lucka gått av och förra ägaren hade tydligen löst det med nå sort spackel för att få dit skruvarna och sitta fast.
Bästa tips för o lösa det så bra så luckan slipper gå av?
Idén om att byta stommen funkar inte så det blir rejäl arbetsmoment som jag gärna vill slippa.
 
  • Öppen skåpluckans gångjärn fäst i en vit lucka med synliga skruvar och spåren av tidigare reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåplucka med trasig fästpunkt och gammalt spackel där skruvar ska sitta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finlösningen är att köpa en sån här på 35 mm:
https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/cylinderborr-2000016848
och borra ett nytt hål i luckan så du kan flytta gångjärnet några positioner.

En annan kanske fulare lösning är att borra hål igenom stommen där skruvarna ska sitta och sätta genomgående skruvar med mutter istället. Med försänkta skruvar och mutter på insidan borde det inte bli så iögonfallande.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Du har ju tur. Byt skruvar till genomgående och sätt mutter där träskruven sitter på din bild.
 
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
Är det bara att träskruvarna har dragits ut och hålen blivit lite stora? Om inte hålen bara är lite stor fungerar det nog med trälig och några tändstickor i hålen. Annars går det nog och sätta igen hålen med husrum och sen skruva träskruvarna direkt i det. Jag tror att jag gjort det på något skåp. Det borde fungera även om en hel del trä är borta.
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Jag är ju lite annorlunda så jag skulle borra ut hålen i stommen till 20-25 mm och limma i en plugg.
Sedan borra nya hål för gångjärnet.
Blir starkare än orginal och ”syns inte”
 
  • Gilla
LantbrukarN och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag är ju lite annorlunda så jag skulle borra ut hålen i stommen till 20-25 mm och limma i en plugg.
Sedan borra nya hål för gångjärnet.
Blir starkare än orginal och ”syns inte”
jag har även provat den varianten. Jag tyckte att det blev jätte bra, men något bökigt. Jag behövde ha i 10 mm pluggar. Så först fick man göra pluggar och sen borra 10 mm hål med plan botten m.m. Så det var lite pyssel.
 
Det finns speciella reparationsbeslag till dessa gångjärn.
Vita reparationsbeslag för gångjärn på en marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparationsbeslag för skåpsgångjärn monterat på vit platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De funkar kanonbra!
 
Jag brukar fixa det där med epoxilim. Super Epoxi som härdar på 5 minuter.

Dvs i med epoxilim i skruvhålet och dit med gångjärnet. Fixat på under 15 minuter.

Nackdelen är att dörrens justermöjligheter försvinner.
 
janwide
Spackla igen med epoxyspackel. Borra nya hål och skruva tillbaks gångjärnet.
 
janwide
Ser nu att det sitter gammalt spackel. Jag skulle först rensa bort allt gammalt spackel. Sedan beror det ju lite på hur urgröpningen blir då man tagit bort det. Det nya spacklet måste ju ha möjlighet att greppa ordentligt.
 
Använd träplugg. Typ såna som sitter i Ikeamöbler. Börja med att slipa bort all spackel så du ser hur stora plugg du behöver. Pluggen ska vara en aning större än hålet och limma när du knackar dit pluggen så den inte snurrar när du skruvar fast gångjärnet igen. Använd vanlig försänkt träskruv av lämplig dimension.
 
Vad är det för skit folk verkar ha. Går allas sönder?Sen verkar även alla ha sina egna lösningar bättre än de andra. Är det Ikea stommar tro..
 
raveper raveper skrev:
Vad är det för skit folk verkar ha. Går allas sönder?Sen verkar även alla ha sina egna lösningar bättre än de andra. Är det Ikea stommar tro..
Vi har stommar från Kvänum, det är ju inte direkt i den billigare delan av skalan. Problemet i vårt fall är att Grass gångjärnen sitter i stommarna med plastpluggar. Plastpluggarna sitter dåligt fast så gångjärnet vippar. Så är det för alla luckor, men vissa är värre än andra. I ett fall har gångjärnet helt lossnat. Jag har så här långt gjort vid några genom att ta bort plastpluggarna, det blir stora hål, och sen limmat fast 10 mm ekpluggar som jag skruvar gångjärnen i. Det har blivit jätte bra. Men det tar lite tid att göra.

Annars är köket från Kvänum fantastiskt bra, nu efter 12 år ser det fortfarande väldigt fint ut inte alls slitet. Vi har bott i huset i 5 år och har haft små barn hela tiden. Det samma kan man inte säga om Marbodal köket vi hade i lägenheten innan. Det var rätt slitet efter 6 år, vi var rädda om det de som bodde i lägenheten innan oss var nog lite mindre försiktiga.
 
För ytterligare info så löste jag det så här. Beställde en reparationsplatta från Amazon. Funkar väldigt bra för ändamålet.
Tack alla för tips och idéer! Trevlig helg!
 
  • Reparationsplatta installerad på vit skåpdörr med öppen gångjärnsfäste och förvaringsartiklar i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparationsplatta i rostfritt stål för möbler och fönster, visad på en produktsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.