Hej


Jag har funderat ett tag på vad jag ska ha för golv i köket, och dessa golvplattor på Ikea verkar intressanta. De är gjorda av Propenplast och Linoleum, så de måste väl vara mycket mer vattenbeständigare än vanligt laminat? De är 100-150:- billigare/m2 än Forbos Marmoleum, men de finns i trevligare och fler färger.

Någon som har testat någon av dessa två modeller?


10m2 handlar det om i storlek, så det kanske är värt att lägga den extra 1000-lappen för att få forbos modell. Köket är inte helrenoverat, utan jag kör på budgetmodellen och behåller de gamla skåpen och målar bara om dem. Skåpen är av skjutmodell från 50-60-talet. Det är en bostadsrätt och jag blir nog kvar här 5-10 år i alla fall ;)
 
räkna med allt annat som behövs till golvläggning som fex underlagsplast osv och jämför priset igen. Det kanske blir lättare att välja? Ikeas bör tåla vattenspill bättre, gissar jag
gaia
 
Till Ikeas golv ska det vara deras plast, det kostar bara ca 130:- i detta fall. Forbos Marmoleum (linoleum) golv går att lägga direkt på underlaget utan plast då jag inte behöver bekymra mig för fukt. (Bor på 3e våningen, betonggolv.)

Jag har i princip bestämt mig för Marmoleumgolvet, det är ruskigt mycket snyggare än Ikeas alternativ enligt min mening.

Det enda jag funderar på för tillfället är om jag ändå ska ha papp eller plast under plattorna, då det gamla golvet bl.a. består av tjärpapp, och det kletet vill jag inte ha på mina nya golvplattor. Hade ni lagt plast eller papp under?
 
Hej, vi la in Marmoleum i hallen och använde samtidigt "click-guard" i fogarna för att hålla borta vattnet.
Vi använde inte plast under eftersom det inte behövdes i den konstruktionen vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.