Kanske en dum fråga men jag är ju ny här så det får ursäkta mig och hantverkarna som är i mitt kök nu visste inte heller.

Kan man ta ur kökslådor av modellen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79836691 utan att lossa hela systemet från skåpet? Vet att det gått med tidigare varianter av IKEA-lådor men dessa har överlistat mig.

Tacksam för svar! :)
 
Visst kan du det. Om det är IKEAs senaste lådmodell så drar du bara ut den helt och hållet, dra sen lådan uppåt en-två centimeter och sen bakåt så ska den lossna med ett klick!
 
Mr Lloyd Wright skrev:
Visst kan du det. Om det är IKEAs senaste lådmodell så drar du bara ut den helt och hållet, dra sen lådan uppåt en-två centimeter och sen bakåt så ska den lossna med ett klick!
Det brukar vara ganska marigt om man inte vet hur och var den skall släppa, men det går med lite lirkande.
 
Åh vad bra, tack så mycket!
 
KristinaRT
Kan också vara den lite äldre typen där man drar ut lådan så mycket det går och sedan trycker ner två små plastbitar långst in på varje sida för att lossa lådan.....
 
De ikealåder vi har så drar man ut lådan så man kommer åt skenan på undersidan. ca 30 mm från framkan så sitter det en plastlåsning. Trycker man in denna så kan man trycka tillbaka skenan som är fäst i lådan lite. därefter lyfter man upp själva lådan.
(Vårt kök är ca 1 mån nu)
 
frohike skrev:
De ikealåder vi har så drar man ut lådan så man kommer åt skenan på undersidan. ca 30 mm från framkan så sitter det en plastlåsning. Trycker man in denna så kan man trycka tillbaka skenan som är fäst i lådan lite. därefter lyfter man upp själva lådan.
(Vårt kök är ca 1 mån nu)
Det är väl så att Ikea bytt till Hettich som leverantör av deras nya och tyvärr mycket sämre konstruktion och där ska man trycka in den s.k plastlåsningen.

Blum fungerar som någon redan nämnt...
Dra ut lådan fullt och håll fast i lådans sidor nära fronten och ryck till lite grann rakt uppåt så släpper den från skenorna.
När man ska sätta tillbaka lådan föredrar jag att skjuta in skenorna fullt och sen bara ställa in lådan på skenorna och trycka den innåt så den faller in i skenorna och fastnar i dem.

Dock kan man undra vad det är för hantverkare som TS anlitat som inte kan lösa detta problemet på plats... :rolleyes:
 
frohike skrev:
De ikealåder vi har så drar man ut lådan så man kommer åt skenan på undersidan. ca 30 mm från framkan så sitter det en plastlåsning. Trycker man in denna så kan man trycka tillbaka skenan som är fäst i lådan lite. därefter lyfter man upp själva lådan.
(Vårt kök är ca 1 mån nu)
Mitt kök är också ca 1 mån men jag måste fått gamla Blum-konstruktionen ändå :confused:
 
Mr Lloyd Wright skrev:
Mitt kök är också ca 1 mån men jag måste fått gamla Blum-konstruktionen ändå :confused:
Då hade du tur att de hade kvar dem i sortimentet i ditt Ikea-varuhus för de bytas ut succesivt hela tiden här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.