Tjenare! Fick lite belysning från Ikea som jag behöver koppla in. Kan inte något om el mer än att man inte ska ta i kablar som inte är avslagna.
Måste få in el i mina lyslampor som ska sitta i mina överskåp men fick ingen kabel eller liknande från Ikea med allt som jag köpte så jag tog en kabel som jag fick från dem och klippte sönder. Satte sedan de 2 kablarna i en av adaptrarna enligt bruksanvisningen. Dock tror jag att jag saknar jordkabel i dessa då i beskrivningen från Ikea så krävs det 3 kablar, jag har 2. Eller är jord med, alltså den bruna? Dock när jag kopplar in denna så lyser röret. Vad är riskerna i detta och vad har jag gjort fel? Om jag ens gjort fel.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ingen jord med där, endast Fas och Nolla...
Eftersom det finns jordplint (den i mitten) gissar jag på att armaturen är av metall och skall därmed jordas.
Använd en sådan här istället... gul/grön är jord och skall in i mitten

Edit: riskerna är väll att chassit på armaturen blir strömförande. Vilket inte är bra
Finns armaturer i metall som inte behöver jord, men då är de dubbelisolerade och har denna symbolen nånstans utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
zlendish och 1 till
  • Laddar…
Okej då förstår jag, tack för hjälpen! Åker och köper en sådan direkt imorgon. Kasst av Ikea att inte skicka med rubbet när man köper ett komplett kök kan man tycka.
 
S
Är uttaget du ska koppla in i jordat då?
 
En sådan armatur ska väl kopplas in permanent, inte med stickkontakt. Därför skickar inte Ikea med nån sladd.
 
Ser ut att vara den här:

utrusta.JPG
 
Tänk på att det systemet innehåller jordade vägguttag också. Att använda den sladden blir fel på flera sätt. Armaturen och väggutaget blir ojoradat och därmed även anslutna apparater. Vägguttaget kan belastas med 10 - 16 a av T.ex vattenkokare. Kabelns kontakt är godkänd för 2,5 a.
 
Köpte en sån kontakt som hpnisse rekommenderade från Clas olson och kopplade in allt. Det måste väl fungera bra? Allt lyser och fungerar men är det jordat och säkert nu?
 
Det är jordat och säkert ifall uttaget som du koppla in stickproppen i är jordat ordentligt!!
Sen får jag hålla med andra om att om det är den armaturen som länkades så är den nog gjord för fast montage och inte med stickpropp.
Visste inte vad det var för armatur när jag svarade först.
Men det funkar ju såklart med stickpropp, är det bara den ljuslisten du har eller har du kopplat på uttag och ännu mer belysning som finns i den serien? UTRUSTA köksbelysning.
 
Jag har kopplat på en armatur som innehåller 2 stycken 2-fas-uttag och sedan 2 armaturer med ytterligare belysning precis som den första i stort sett.
Elektrikern satte nyligen 4 stycken vanliga 2-fas-uttag som jag kopplade in stickkontakten till så den är garanterat jordad.
 
Okej!!
Jag vet inte vad elektrikern har säkrat det uttaget med, men den kabel som du köpt på clasohlsson klarar max 10 Ampere, så är säkringen på 16 A så kan det hända att kabeln blir för varm och skapar en brand om du kopplar in tex vattenkokare och brödrost samtidigt.
Synd att elektrikern redan varit där, för hade garanterat varit snyggare/proffsigare/lagligare om han klamrat fast en kabel till IKEA belysning/uttag med, plus att du slipper ha kabel hängandes.
 
Den armaturen är avsedd för fast installation och får inte anslutas med Stickpropp.
 
Okej då börjar det klarna lite för mig. Elektrikern kommer att komma tillbaka om någon vecka eller 2 för att slutföra lite arbeten så kan ta upp detta med honom då. Men så länge jag inte kopplar in flera saker i uttagen så är det väl ingen större risk att något händer?
 
Mikael_L
messijah skrev:
Men så länge jag inte kopplar in flera saker i uttagen så är det väl ingen större risk att något händer?
Nej, har du kopplat den gulgröna ledaren till mittenanslutningen (med jordsymbolen) plus använt dragavlastningen i armaturen så är faktiskt det hela rätt OK säkerhetsmässigt. Det är mest en risk att det är fult jämfört med fast inkoppling med en dold kabel alternativt snyggt klamrad kabel.

Det här systemet från IKEA vill man nog anta är konstruerat för fast montage. Men å andra sidan är armaturen faktiskt utrustad med en dragavlastning som indikerar att det även är godkänt med mångkardelig anslutningssladd av den sort som var länkad (clasohlson) till.

Jag ser egentligen inget riktigt skäl till varför det inte skulle vara godkänt med anslutningssladd till armaturen om man använt dragavlastningen och i övrigt gjort en ordentlig och korrekt anslutning till anslutningsplintarna.
Då det kan komma att gå 10A ström, så är det givetvis viktigt att man skalat av rätt längd på isoleringen och fått i ledarna ordentligt i botten osv.


När jag själv monterat denna belysning har jag släppt ner installationskabel (EXRQ) bakom överskåpet precis ute vid vänster kant, 2cm in. Kabeln klamras alltså på väggen innan montering av överskåpen.
Sen är det i princip lögn att få dit dragavlastningen när det ska kopplas in, så den skiter jag i, kabeln är ju klamrad.
Biledaren är också i princip omöjlig att greja med i det minimala kopplingsutrymmet, så den klipper jag bort men ansluter till jord i matande ände istället.
Men på detta vis syns inte kabeln alls någonstans. Nästan som magi att det både lyser och finns ström i uttagen. :cool:


edit:
Men den första kabeln var i vilket fall helt tokfel att använda.
Och det är inte speciellt märkligt att kabel inte följer med, tycker jag. Det måste vara ganska få som kopplar in den med anslutningssladd.
 
Redigerat:
Haha okej då förstår jag :) Försökte få dem i bott men vet inte om jag lyckades. Men de satt iallafall fast alla 3, det kände jag noga efter. Nej säkert inte många som gör så, men efter några öl och funderande för den obegåvade så kläcktes idéen men den var ju inte så mycket att ha denna gången tyvärr :) Är det något jag bör vara vaksam över nu när jag kör med denna kabel från CO? Känna på sladden osv ifall den blir varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.