Har ett fritidshus där vi tänkte göra om badrummet till kombinerat badrum och tvättstuga.
I bifogad bild ser ni vår skiss. Ser ni några problem med denna lösning och i så fall vad?

  • IKEA Ekbacken bänkskiva i laminat. Behöver vara ca 60cm djup för att funka med tvättmaskinen.
  • IKEA Metod stommar för under/överskåp. Diskbänksstomme under tvättstället för att funka ihop med vattenlås och avlopp.
  • Tvättställ som sänks ned i bänkskivan, se separat bifogad bild på tvättställ.
  • Sockel typ IKEA FÖRBÄTTRA, i plast/gummi som borde klara fukt på ett bra sätt.

Vi kommer ha byggfirma till hjälp för att installera fackmannamässigt och täta/behandla alla öppna träytor osv. Som sagt, ser ni några problem med denna lösning och i så fall vad?
 
  • 3D-skiss av badrum med tvättstuga, inklusive tvättmaskin och diskbänk med skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tvättställ som är avsedd att sänkas ned i en bänkskiva, anpassad för badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, gör utrymmet för tvättmaskin ca 62 istället för maskinens 60. Ger lite vibrations utrymme så den inte står och vibrerar mot stommarna när den går.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Både stommar och luckor till köksskåp är ofta häpnadsväckande känsliga för vatten. Står de långt ifrån duschen och du är noga med att ingen spånskiva nuddar golvet kanske det fungerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det funkar sålänge ni har bra ventilation, typ fuktstyrd pax/fresh fläkt med grundflöde och det inte får vattenstänk hela tiden.

Tips, skippa sockeln och använd ben istället, lättare att städa, kan ju alltid hamna vatten på golvet i badrum.

Skippa passbiten brevid tvättmaskinen, den gör ju inte direkt nytta.
 
Hojte Hojte skrev:
Det funkar sålänge ni har bra ventilation, typ fuktstyrd pax/fresh fläkt med grundflöde och det inte får vattenstänk hela tiden.

Tips, skippa sockeln och använd ben istället, lättare att städa, kan ju alltid hamna vatten på golvet i badrum.

Skippa passbiten brevid tvättmaskinen, den gör ju inte direkt nytta.
Tack för era svar så långt,
  • Det kommer vara en fuktstyrd Fresh-fläkt i taket.
  • Sockeln är ju i plast/metall så den borde klara fukt, snyggare än att bara ha IKEAs fula plastben synliga. Vi får ta loss sockeln när det är vårstädning.
  • Vi har husets vattenmätaren till vänster om tvättmaskinen, så passbiten kommer dölja den.
 
Det finns ben i metall om jag minns rätt, skippa sparksockeln som sagt...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag installerade IKEA's metod i mitt badrum för 5 år sen och det är hittills inga synbara skador på vare sig stommar eller luckor. Jag håller med de som skrivit ovan:
" gör utrymmet för tvättmaskin ca 62 istället för maskinens 60"
"Det funkar sålänge ni har bra ventilation, typ fuktstyrd pax/fresh fläkt med grundflöde och det inte får vattenstänk hela tiden."
"Det finns ben i metall om jag minns rätt, skippa sparksockeln som sagt..."
Jag har gjort precis så och jag är nöjd!
 
Tack för svaren,
Såg nu att IKEA har rostfria ben (CAPITA) för stommarna så kommer absolut köpa såna.

När det gäller tåligheten mot fukt, skiljer det nåt mellan IKEAs olika färger och lack? Om man t.ex. har högglansiga vita luckor och passbitar, tål de fukt bättre än en matt vit motsvarighet?
 
R Jesper H skrev:
När det gäller tåligheten mot fukt, skiljer det nåt mellan IKEAs olika färger och lack? Om man t.ex. har högglansiga vita luckor och passbitar, tål de fukt bättre än en matt vit motsvarighet?
Nog kan det skilja mellan olika ytbehandlingar. Men jag tror inte att skillnaden är så enkel som matt eller blank. MDF och spånskiva är olämpliga material i fuktiga miljöer. I kök brukar det framför allt märkas på två ställen. Det ena är diskbänkskåpet där man ofta slabbar med vatten. Det andra är runt diskmaskinen där luckorna ofta börjar tappa formen av ångan som kommer ut när man öppnar maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.