Bakgrund: Jag arbetar och bor utomlands och spenderar ca. 1,5 månad i Sverige per år. Mina hantverkskunskaper är högst bristfälliga, jag saknar varenda verktyg och jag har - exempelvis - ingen personbil.

I ljuset av detta så vill jag lägga ut min kommande köksrenovering på tredje part (100%).

Jag kommer köpa ett IKEA-kök (inkl. planering). När det kommer till...

- mätning
- avmontera och skyffla bort mitt gamla kök
- installation av nya köket

...så tänkte jag använda: https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/services/installation/installation-av-koek-pubab444990

Frågeställning: I ljuset av min ganska unika sits, finns det några omedelbara orsaker till varför jag inte ska anlita IKEA's tjänst?

Jag tänker så här. Gissningsvis kan jag, med visst arbete, hitta en lokal firma som kanske gör det en smula billigare - men samtidigt ökar det pressen på koordination (och kanske också tid) från mitt håll.
 
BirgitS
Du bör undersöka om det inte är billigare (och enklare) att köpa ett kök där stommarna kommer färdigmonterade. Det är rätt dyrt att betala en hantverkare för att sitta och montera ihop stommar jämfört med när det görs i fabrik. I högre prisklasser är det också mer normalt att folk vill ha en hel köksrenovering och inte bara stommar, vilket kan göra det hela mindre tidskrävande för dig.

Själv skulle jag inte vilja släppa loss hantverkare för att renovera ett kök utan uppsyn för då har man ingen som helst koll på att det blir som man vill.
 
  • Gilla
AndersRenovering2023 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog undersöka andra lokala alternativ med goda referenser.

IKEAS samarbetspartners KAN vara bra men som med alla sånna som varuhusen har samarbete med så känns det som ett lotteri. Det kan bli bra, men kan också blir katastrof
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör undersöka om det inte är billigare (och enklare) att köpa ett kök där stommarna kommer färdigmonterade. Det är rätt dyrt att betala en hantverkare för att sitta och montera ihop stommar jämfört med när det görs i fabrik. I högre prisklasser är det också mer normalt att folk vill ha en hel köksrenovering och inte bara stommar, vilket kan göra det hela mindre tidskrävande för dig.

Själv skulle jag inte vilja släppa loss hantverkare för att renovera ett kök utan uppsyn för då har man ingen som helst koll på att det blir som man vill.
Kloka inspel! Vad skulle du säga för rikstäckande kedjor du har i åtanke när du skriver detta? Exempelvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.